Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Dec 30, 2011

Penyelewengan Wang Zakat: Penjelasan Dr Asri

Kisah wang zakat yang diseleweng menteri Hal Ehwal Agama Islam sangat mengejutkan masyarakat Malaysia...Ya mungkin ramai tak tahu sebab media massa televisyen & akhbar yang dapat penerbitan cetakan 24 jam tak siarkan...Seperti biasa kita cuma bergantung harap daripada media alternatif online untuk menerima berita yang lebih benar dan tepat berbanding media yang kononnya arus perdana tetapi menjadi alat propaganda parti tertentu yang semakin lama semakin giat di'rogol' secara begitu erotis..


Hal ini juga mendapat perhatian Dr Asri..Menerusi akaun twitternya @realDrMaza (Dr Asri) beliau diasak pelbagai pertanyaan daripada pihak yang ingin tahu & pihak yang sengaja provokasi isu ini..Sedia maklum Dr Asri dilihat sebagai ahli akademik dan jika komen beliau tentang memihak/memancung sebahagian parti politik,semestinya peluang berkenaan akan digunakan politikus dengan jayanya..

Akhirnya si akademia ini akan tersepit ditengah dek kerana masyarakat yang sudah sebati dengan politik kotor tanpa ingin mematangkannya..Masing-masing dengan polemik masing-masing..

Ikuti jawapan twitter beliau (tanpa edit)

  • Sy skrg di UK. Isu zakat DS Jamil Khir sy x jelas. Sy dah sms dia minta pnjelasn langsung. Sy tggu dulu.
  • Brdasrkn sms DS Jamil Khir itu bkn wang zakat tp wang guaman krjaan utk khdmat guaman.
  • DS Jamil Khair baru sj call sy. Sy fhm bhw itu wang am dr baitulmal bkn wang zakat. Smber asal dr krjaan. Mmg ada 2 bhgn.Sy ahli MAIPs dan ex Mufti; scra umumnya sy fhm mksd DS Jamil dlm kes itu. X kpntingn utk sy bela bliau. Tp yg x salah jgn dhukum.
  • Sy sdh cdg DS Jamil Khir buat knyataan trbuka kpd media segera. Dia kata dia akan buat.Jk dia dsaman atas individu dia salah guna public money, jk atas jwtn dia brhak.
  • Sabar, jk DS Jamil gagal trgkan kpd awam dlm media trbuka, barulah boleh dianggap brsalah. Kita tggu sat dulu.
  • Hakikatnya zakat di negara kita mmg diragui pngurusannya sbb itu ramai y mnta bntuan 'pihak lain'.Ana masih tggu knyatan trbukanya dlm masa 24hr. Jk gagal, ana akan komen. Jk bnr slh Mufti Wilayah jg msti disoal.he should explain it in public..I'm waiting 4 that..


Apa pun kita tunggu dan lihat..Jawapan DS Jamil Khair kepada Dr Asri dilihat juga sebagai jawapan selamat dan sangat bertentangan dengan dokumen yang didedahkan oleh Laporan Ketua Audit Negara (LKAN).

Jamil Khair juga dibidas kerana masuk campur kes Qazaf Anwar dan Saiful atas kapasiti kerajaan walaupun kes itu sebenarnya kes jenayah melibatkan dua individu disamping palitan rumah besar mewah yang diubahsuai dengan berlebihan (kalau itu hasil wang pencen & gaji sebagai menteri tiada isu)

Pada 2 Nov Ahli parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar menuntut penjelasan segera Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom kerana menyeleweng wang zakat untuk tujuan politik.Mahfuz menunjukkan surat arahan Jamil kepada Yayasan Taqwa untuk membayar sebuah syarikat yang membekal buku bertajuk ‘ Bukti Pas bukan parti Islam’

Berdasarkan satu surat, katanya, menteri itu didakwa mengarah Yayasan Taqwa membayar kepada sebuah syarikat yang membekal buku bertajuk ‘Bukti Pas bukan parti Islam’ kepada sekumpulan imam dan bilal.Yayasan Taqwa ialah badan yang berada di bawah kementerian Jamil Khir yang menerima dan mengagih wang zakat.

berita penuh disini
______________________________________________________
p/s:Sama-sama kita nantikan..Lepas ni kalau nak saman menteri jangan saman atas jawatannya tetapi individu..begitu juga dengan saman ke atas kerajaan..Saman semua menteri2 yang terlibat tanpa tarik jawatan,tetapi hanya individu..

No comments: