Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Sep 27, 2011

Aku Respon: Isu HUDUD

Semua ni aku copy & paste balik saja dalam ni..Semua tulisan ini adalah tweet aku dari tweethandle @chegufadh. Kalau sudi boleh follow..Terutama geng PakSako..



Pyanhabib Rahman

Gambar Ihsan Ronasina Idea daripada Najwan Halimi 

 #SempoiKalau pemerintah tolak kesemua FATWA pak MUFTI lepas ni..dgn alasan "KITA OK,CUMA MASYARAKAT BELUM BERSEDIA " #eh

Respon TGNA sgt bijak.Tetap akn laksana hudud & xkisah bercerai dgn DAP & PKR pun..syariah keutamaan,dasar parti..salute habis! 

Aku bkn islamic,tp hukum yg nk dilaksanakan xda bawa keburukan.Dasar yg diilhamkan Tuhan.Tukar syariah skg dgn hudud..perbetulkan syariah je..  

Klu menentang,knp umat Islam & bkn Islam xlawan pelaksanaan mahkamah syariah..sbb syariah tu dibawah undang2 Islam Malaysia (ilham mnusia) 

Islamophobia sbnrnya dh lama ada di Msia.Tak perlu nak tuduh dunia & barat klu kita sendiri yg terlalu takut dgn syariah sebenar.Konsepnya jelas,TGNA minta undang2 syariah buatan manusian skg ditukar kpd syariah yg ditetapkan Allah. Nothing to do with other religion. 

Kenapa nak kata ilham tuhan tu primitif? Zaman jahiliyah kalau masing2 taknak berubah,semuanya akn terus jahil. Pertamanya bagi didikan. Kesedaran terhadap Hukum TUHAN ni takpernah nak dipamerkan kat Msia..Cuma setakat silibus utk score exam saja. Kesedaran? yilek~ ‎




#PerbualanGempak: HUDUD?ahhh..primitif kalau nak laksana dgn msyrakat hari ni..Aku penguasa..sapa yg ilham hudud ni,panggil sinilah,aku debat! #sentap



Dgr berita eraFM: "Nik Aziz diminta perjelas implikasi pelaksanaan HUDUD thdp nonmuslim " #Akukata:beri liputan media wktu primetime.Jgn sorokkan kenyataan.

Bagi ruang kenyataan penuh sebab ini isu yg sgt penting & sensitif.Kalau kerat2 mcm biasa,akn smp maklumat yg salah & fitnah.. 

Mcm tahun2 sebelum ni dipusing2 kenyataan mengenai sepakat para ulama tentang Hudud..Bukan org bkn Islam saja tolak,yang mengaku benar2 muslim & melayu sejati pun bantah habis..

Ok,untuk maklumat lanjut boleh baca info daripada blog ni pulak

Perlembagaan tidak menghalang pelaksanaan hukum hudud sebab tidak ada peruntukan mengatakan tidak boleh melaksanakan undang-undang Islam itu dan Kelantan harus mencabar Akta Mahkamah Syariah 1965, kata pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari.

“Pada pendapat saya akta ini bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan kerana Islam adalah bidang kuasa negeri sedangkan akta berkenaan ialah undang-undang yang dibuat oleh persekutuan,” kata Aziz hari ini.

“Dan, kita tahu Mahkamah Syariah di bawah kuasa negeri. Jadi mengapa Parlimen buat undang-undang untuk menyekat mahkamah milik negeri? Ini salah di sisi perlembagaan kita yang mengamalkan semangat federalisme,” tambah beliau.

“Kalau Timbalan Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin) kata belum sampai masa nak buat hudud, itu soal dia. Tapi dia tidak harus menghalang negeri yang hendak buat hudud,” jelas beliau.


versi penuh di 
Ibnu Hasyim: Hudud Boleh Dilaksanakan. Penumbuk N/Aziz Tepat

No comments: