Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Jan 30, 2011

Catatan Peribadi:Pengalaman Baru

*Catatan pakai redah..Aku pakai type je apa yang aku rasa nak type..Susunan memang caca marba rasanya..Semua aku nak masuk dalam satu hari...Layan~ 


Ahad,23 Jan 2011

Di KLPAC OpenDay 2011,sempat membuat persembahan bersama sebuah group (AFRO SAHARA) sebab diorang patut perform jam 4.00pm..Masa tu jam baru pukul 12.30pm..Kesian tengok depa baru 3orang je datang..Nasib semua jambee..Bagi aku kalau depa nak teruskan menjadi je...Tapi sebab terlalu ramai audiens yang baru sampai masa tu,mesti depa nak gak buat gempak..nak tak nak depa mintak@panggil sapa2 yang pandai main perkusi lain..Naik atas stage utama..Masa ni penuh audiens dalam hall tu..dari groundfloor,melimpah keluar,ke tangga2 sampai la tingkat ke3 duk berkumpul nak tengok..



Group si Atoy Otai




Aku tengok ada tamborine & tamborine memang akan obvious bunyinya kalau kita main..Lagipun dah lama tak jamming,aku pun naik pentas & pilih tamborine..Kalau jatuh ke tangan yang tak pandai main ikut beat,memang rosak jadinya..Diikuti oleh 2 gadis cina & seorang pakcik India yang main shaker (& tah apa lagi tah perkusi yang aku tak tahu namanya),tapi kalau main pasti bunyi tak kuat..

Sebenarnya aku tengah tunggu Faisal Mustaffa datang..Janji dalam 11pm aku sampai sana,tapi tengok2 aku sampai dalam 12pm..Dah sampai,aku roger si Faisal tak berjawab pulak..Mungkin bizi sebab RumahAnakTeater ada slot khas..Alang2,aku main dulu..ingatkan sekejap,bantai 30minit gak depa redah benda tu...Pergh..tapi memang terasa naik sheikh masa ni..lebam gak tangan aku non stop jamming kuat2..

Si Faisal pun sampai dengan Fared Ayam & crew RAT yang lain..Dia nak call aku,tapi tak jadi sebab nampak aku ada atas stage,dia tengok dari luar main building tu je..Abis je perform,aku sempat la bertegur sapa dengan Atoi...Dia ni la ketua tuk group percussion tu..Yang pakai hat kaler brownish tu..


Aku kenal dia masa 2007 lagi..Zaman nasyid universiti dulu..memang aktif mamat ni..Then 2008 jumpa pulak dia main kat AJL backup si Farawahida punya performance..Actually,Atoilah penyebab aku naik stage sebab aku kenal mamat ni..Kalau tak kenal,xdalah laju & confident sangat aku naik stage utama tu..Fynn Jamal & Liyana Fizi pun buat show akustik kat stage luar,tepi2 bangunan utama & tersorok..

Ok,habis je semua & tunggu artis Faisal datang, Faisal kenalkan aku dengan pelakon2 dia..Budak2 ni pun kena berpuisi jugak..Tapi masing2 rupanya tak ada puisi,ingat si Faisal sediakan..Mujur aku dah ada sebab betul2 sebelum gerak,aku salin puisi Rendra:Perhimpunan Mahasiswa..Takjub dengan puisi tu..WS Rendra memang hebat..Pernah gak dia buat puisi khas tuk Sdr Anwar Ibrahim ketika beliau dalam sel penjara..So,Faisal bagi laptop & suruh yang lain google puisi yang sesuai..3 yang lain ambil puisi Si Bob (Zahiril Adzim)..Si Shukor@Adam pakai puisi sendiri..Yang sebenarnya lirik lagu ciptaan sendiri bertajuk MIMPI


Ok,tak payah terang lagi..hangpa dah tahu yang aku ni baca puisi..Jadi sambil depa cari,aku  & Faisal g cari makan..Kat luar tak ada apa sangat & panas terik,last2 makan kat cafe dalam KLPAC sebelah main stage je..Pergh..RM52 just tuk nasi goreng,bihun & 2 glass coffee ice..Dasar kapitalis!!


Sambil makan tu banyak kisah sulit yang diceritakan oleh Faisal..Barulah tahu macam mana dunia sebenar ART indipendan ni bergerak..Banyak pengalaman mamat ni..Aku rasa boleh banyak belajar daripada dia..Itu lebih bermakna,kita menguruskan segalanya dan cari link sendiri..Daripada nak harapkan bayar puak lain yang confirm2 akan cekik darah,lebih2 lagi kalau terikat dengan SANG PEMODAL & akan monopoli/manipulasi semua perkara..


Kursus-kursus & program yang dibuat zaman belajar sebenarnya terlalu sekelumit..Apa yang paling penting kena faham politik luar & cara dunia sebenar berjalan..Ada yang RIAK & bangga dengan segala pengalaman dikampus..Tapi berapa banyak yang bertahan & kekal dengan reputasi baik apabila dah tamat pengajian??Dapat mereka teruskan hubungan baik dengan LINK-LINK yang mereka cari setelah tak ada jawatan??


Pukul 4.30pm giliran kami buat persembahan..Sajak & sedikit lakonan Teater RETAK  dipentaskan berselang seli..Semuanya dilakukan juga di atas stage UTAMA..Mujur kali ini tak terlalu ramai orang..Mungkin sebab Group si ATOY tengah jamming kat luar..Kali ni dorang keluar berpuluh2 instrument & ajak semua main sama..Si Fynn Jamal pun terjebak sama dalam projek ketuk mengetuk ni..Seolah-olah satu ritual untuk panggil & memberhentikan HUJAN..Sebab Hujan renyai-renyai kejap ada kejap tak ada masa 1jam persembahan tu..


6.30pm,ingat nak bergegas balik..tapi sambung lepak dengan faisal kat Station One depan KLPAC tu..Banyak benda lain yang dibuka..Sempat juga tengok video kempen untuk TENANG..Memang style & cantik short film tu..Sebelum ni RAT ada buat untuk SIBU..Cuma sayangnya,pihak yang hired RAT tak berani nak terbitkan atas isu keselamatan pelakon dalam video..Kalau sebelum ni relaks je si faisal redah jadi watak rakyat tertindas..Harap sangat video tu nanti boleh guna untuk PRU13 nanti..Isunya kuat & sejagat.. Faisal cakap hanya aku & Shukor je yang dah tengok video tu..memang tak publish kat mana-mana pun,tapi pihak yang suruh buat bayar dah segala benda..Tak ada apa2 isu dalaman melainkan hal keselamatan..Kita pun faham kita sedang berdepan dengan APA...





p/s:Tak sangka aku yang tak ada kaitan dengan RAT pun masuk dalam blog RAT..Huhu..