Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Jan 31, 2011

Perihal Syirik tanpa sengaja..

Dulu zaman FIRAUN,dia mengaku bahawa dirinya TUHAN..Dialah pemberi rezeki & boleh buat seseorang itu terasa seperti berada di syurga atau berada di neraka..Semua macam projek pembangunan dilakukan untuk menarik macam-macam pelabur luar..Ini gaya pemerintahan diktator..Yang telah berleluasa pada hari ini..

Hal ini mungkin tak difahami kelompok masyarakat..Biasanya bila dinamakan pembangunan yang dilakukan oleh pelabur negara luar atau apa-apa sahaja,kita akan mengakui bahawa manfaatnya adalah kepada rakyat jelata..Lihat Kuala Lumpur,lihat bandar-bandar yang tersergam indah,kemajuan fizikal yang telah dicapai..Adakah ianya CUKUP???
   
Kemudian ada pihak yang tak bertanggung jawab akan melacurkan & memanipulasi agama untuk mempertahankan para diktator yang tidak mengamalkan suruhan Allah dan berlaku zalim..Hendak mempertahankan pemerintah yang zalim yang membayar gaji mereka,mereka sanggup untuk menidakkan segala macam hak mahraen.Lantas ramai yang ditakutkan dengan perkataan BUGHAH..Boleh tonton video di atas..

 Bagi memahami sepenuhnya,aku menyarankan buat teman pergi ke panggung berdekatan,spent RM9-RM12 untuk filem Shaolin..InsyaAllah akan dikupas serba sedikit dengan baik tentang masalah dunia yang sedang berlaku..Ketepikan background agama Buddha dalam filem tersebut..Cuba gantikan perkataan yang sesuai pada babak agama untuk lebih rasa dekat dengan diri..Semua agama menuntut kemakmuran & keadilan..


Ingatkan zaman Firaun je yang mengaku pemerintah adalah TUHAN,rupanya zaman sekarang ini lebih banyak Firaun Kecil yang wujud..meminta marhaen untuk sujud,taat,takut & bersyukur kepada mereka..Menganggap merekalah yang memberi nikmat kepada masyarakat..Lantas ada yang takut & bersyukur kepada mereka..Ingatlah,satu DOSA yang tak diampuni adalah SYIRIK,menduakan ALLAH!!!

No comments: