Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Mar 31, 2010

CheguFadh kembali!!

Cheeewaaahhh!!!

Apa la punye sengal aku selama ni senyap je kan??Maaf kepada semua follower blog & rakan2 yang berkunjung ke sini..Aku tulis blog ikut suka hati,ikut teragak aku nak tulis dan ikut emosi aku..ditambah dengan masa terluang yang banyak dan mood mencurah2,aku akan tulis sehingga jari tangan aku lebam2 tekan punat laptop ni..

Baiklah,terlebih dahulu Assalammualaikum dan Salam 1 Malaysia..hehe..

Isu Nasional

Rasanya tak salah pun sebut salam 1 malaysia kalau niatnya baik..Aku tak mahu komen si dia tu cedok Israel,si dia tu cdok idea kafir mana..Sebab aku pernah belajar tentang sejarah islam & sejarah awal dunia..Tamadun Islam tak pernak menolak mana2 pengaruh daripada tamadun lama,kalau ada kebaikan daripada tamadun lama akan diadaptasi dan diakomodasikan..

Lagi pula aku suka dengan slogan 1 malaysia..Walaupun secara personal aku tak berapa suka dengan Tokoh yang mencanangkannya,tetapi aku suka dengan konsepnya..yang baik aku sokong,yang buruk pasal isu APCO,isu judi yang Boss kepada Ibrahim Ali yakni Tan Sri Vincent Tan drp Berjaya Group tu aku tentang lah..

Ada ka patut nak mintak tambah banyak2 lesen judi sempena nak berjudi Piala Dunia nanti..Senyap je pulak si Ibrahim ALi aku tak mahu komen mana,hangpa sendiri pun paham Ibrahim Ali taklah se PERKASA mana nama pertubuhannya...

Isu kampus

Aku geram dengan beberapa MPP yang selama ni mengatakan mereka berpendirian teguh,siap bagi dalil2 nak pilih pemimpin yang cemerlang dan benar2 layak..Biar mahasiswa pilih dorg..Tapi bagi aku satu sahaja..

Akauntabiliti..Sejauh mana akauntabiliti anda...Anda Wakil PELAJAR..jadi tugas anda adalah membawa suara pelajar...Anda KULI kepada mahasiswa yang berjaya hangpa "kelentong" masa rapat umu yang lalu...

Jadi bila dah terpilih,manifesto hangpa tu hangpa bawalah,yang kami nak,hangpa jadi WAKIL SUARA KAMI...kalau pergi mana2 kampus pun,MPP mereka cukup berkredibiliti..Ada kuasa untuk berjumpa orang2 atas..Datang pejabat pun boleh ada kakitangan yang gerun dengar pangkat mereka sebagai MPP...

Jadi tentang ISU BAS ni minta buatlah sesuatu demi kebaikan mahasiswa..Hangpa dah tau bab bincang2 ni tak kemana..Dari zaman Hairei sampailah ke zaman sekarang hangpa nak buat benda yang sama..Bila bincang pun tak ada makluman kepada mahasiswa apa tindakan seterusnya..Ini yang mahasiswa nak tahu..

Sebab tu aku paling benci AKTA OSA..semua benda nak rahsia..Pelik & sedih..jadi apa HAK KAMI??terkontang-kanting...

Saranan kami 1 sahaja,jika MPP dah bincang semua dan sememangnya hal ini tak dapat respon dan jalan keluar,gunakan kuasa anda sebagai MPP untuk mengumpul mahasiswa..hanya dengan 1 sms sahaja anda berjaya mengumpul beribu mahasiswa atas nama SOLIDARITI untuk BAS ni..

Pedas:kenapa ada satu blog tu yang sebelum ni bukan main hebat jadi info utama kampus dah senyap??ke dah bungkus??haha..mana TAG "KINI" nya??? yang guna tag "suara" pun jadi sepi bilamana yang "KINI" senyap...tapi bagus juga,demi kebaikan bersama...

Pandangan aku mahasiswa pendidik jauh bezanya dengan ProKebajikan yang lalu...

No comments: