Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Jul 25, 2009

Mahasiswa dan budaya mencabar..

Khamis lepas sempat juga berbincang mengenai analisis dan sebagainya (subjek 4P) dan tak semena-mena Prof Madya Dr Hasbie seorang pensyarah daripada UM telah membangkitkan mengenai isu UPSI yang lesu serta fasiliti yang tidak memberangsangkan..Terutamanya berkenaan kampus baru yang sepatutnya siap seawal 2006 lagi,tapi sekarang sudah 2009 tidak ada apa2 yang menarik kecuali hanya pagarnya yang sudah 4semester sedemikian dan 1-2 bangunan yang telah nampak rupanya..

Bayangkan selama 3tahun daripada tempoh sepatutnya siap tetapi masih lagi tertangguh..Salah siapa??Nak dipersalah MPP tak boleh juga,mereka tak berkuasa..Sudah berapa kali sesi MPP bertukar tangan tetapi tidak ada desakan yang kuat dan sokongan padu daripada mahasiswa kita sendiri berkenaan isu tersebut.

SPRM??Siapa yang dapat untung??Tak habis dengan kisah HITAM SPRM yang terbaru dan semakin bertambanh dan meruncing,kes yang lama ini tetap dibairkan berlalu begitu sahaja?Jika ada tindakan sepatutnya semua itu sudah ada satu PC di bitarasiswa untuk menerangkan masalah sebenar..Persetankan OSA..Itu adalah akta yang boleh dikatakan mengarut dan menguntungkan pihak di atas sana..

Prof bertanya soalan provokasi mengenai isu tersebut,tetapi tidak ada suara..Sinis juga apabila ada MPP di kelas yang sama tetapi tidak memberikan pandangannya.Lantas jawabku mudah

"Mahasiswa kita diugut dengan isu POSTING!!Ada pihak yang menanamkan fahaman jika kita bersuara dan menuntut hak,kita ini pembangkang dan apabila dikatakan pembangkang,maka tak dapat posting..Mereka juga ada terdiri dalam kalangan mahasiswa kita sendiri"

Jawapan itu seakan memberi makna yang sangat mendalam terhadap Prof Dr..Dan beliau seakan faham isu tersebut.Nasihat yang amat berguna disampaikan oleh Prof berkenaan budaya mencabar dalam kalangan mahasiswa..Mahasiswa seharusnya mencabar..Bersuara..Kampuslah tempatnya..Sempat juga beliau menyindir Bual Siswa/Siswi berkenaan isu PPSMI..

Katanya,dah ada keputusan pun..Tajuk perbahasan pula tidak terlalu menarik untuk dikupas.Jika beliau yang menjadi moderator beliau akajn ajukan soalan "PPSMI,siapa yang untung??"Anda fikirkanlah..

Berbalik mengenai isu mahasiswa dan budaya mencabar,suka aku untuk BOLD sedikit petikan YDP MPP UMP yang merupakan teman rapat semasa di KMNS 2005/2006..Boleh ikuti sedikit bual bicara Suffi Kamari di [YOUTUBE]...Suara Siswa berkaitan Politik Kampus bersama YDP MPP UPSI ,Saudara Hairie pada 2Jun 2009 yang lepas..

kredit : PolitikUPSImoderator atas pengumuman video tersebut..

Di Facebook juga ada bertanya si Suffi berkenaan bual bicara dan sedikit pertanyaan berkenaan pandangan beliau terhadap rakan panel pada hari tersebut serta organisasi MPP di kampus UPSI..dan jawapannya adalah begini..

Salam.mana ko tau?aku masuk masa sesi rakaman langsung Suara Siswa 2hb Jun 2009.Tajuk plak kene ngan aku"Plitik Kampus".Hmm,brother hairi ni aku bleh katakan seorang baik(in person is a good guy),cuma dari sudut kepimpinan kene la tanya org2 UPSI sendiri Aku bangkitkan yg masa depan negara perlukan kesinmbunagn politik yg segar. POLITIK ILMU bukan ... Read MorePOLITIK AMPU. apa yg lebih penting lagi,mahasiswa mesti berani menuntut apa yg sudah menjadi liabiliti kepada kita. KEpimpinan mahasiswa terutamnya MPP hanya menjadi liabiliti kpd mahasiswa universiti dan masyarakat.hanya menjadi ampu kepada universiti dan kehendak selera individu2 tertentu.wallahualam.ak kenal sgt ngan AKMAL,HANIF n etc2 yang sememangnya layak memegang post tertinggi MPP UPSI.neway,perjuangan tetap diteruskan.
Herm..begitulah kata beliau..Jadi sebagai mahasiswa jangan mudah diugut..Mahasiswa buka budak sekolah@ budak tadika..Hak itu ada bersama kita..Selagi kita tidak menyalahi peraturan,gunakan medium yang ada..Jika benar isu posting tersebut benar2 dilakukan oleh pihak kerajaan yang mentadbir,HARUS TUKAR SAHAJA Kerajaan yang zalim tersebut..

Prof Dr baru sahaja mula bertugas di UPSI pada semester ini berikutan transformasi pihak kerajaan yang inginkan perubahan dilakukan terhadap kampus pendidikan terulung di Malaysia ini..Tapi best gak Prof Dr ni..Banyak sinisnya yang bijaksana..Dan tak boleh tahan bila ditegurnya budaya mahasiswa kuat mengadu dan memperbesar isu2 nasional yang dibincangkan dalam kuliyah supaya balik semula ke alam tadika dan hisap susu botol semula..Yelah..Orang bincang isu nasional die sibuk nak adu sana sini..Musuh negara ke kalau bincang isu nasional??

No comments: