Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Jul 25, 2009

AGM PMS UPSI..

Semuanya selesai..Sekarang minggu pembersihan..Bersih sebersih2nya..Target untuk reunited semua Mahasiswa FST dibawah satu bumbung..Harap tidak ada pihak yang memandang serong pihak yang lain..Terima Kasih kepada MT lepas yang memberi kepercayaan untuk dilakukan transformasi dan mengintegrasikan persatuan seterusnya menghapuskan budaya melabel dan fikiran songsang terhadap organisasi berkenaan.

Seperti di kampus UPSI sendiri,ada pihak Aspirasi memandang serong pihak Pro-M dan juga sebaliknya..Lebih teruk apabila ada yang alim dan warak memandang serong mereka yang kurang agamanya dan juga yang kurang didikan/pemahaman agamanya pula tidak pernah cuba untuk memahami apa yang disampaikan oleh mereka yang alim/warak berkenaan..

Apa yang penting??KERJASAMA..Harapnya nafas baru bermula..Awalnya,malas nak ambil port bila mana ada yang mengura-urakan AGM PMS UPSI pada malam ini akan berlaku pertembungan antara kedua pihak..Tapi bila semakin kecoh,suka juga dan tak sabar2 menanti malam tadi..Sebabnya kalau banyak calon,lebih meriah suasana..Dan apabila lebih sengit,semestinya lebih banyak bakat dan kredibiliti akan ditonjolkan..Itu lebih digalakkan,cuma harus dibuat secara bijaksana bila 2pihak bertembung..Secara matang dan wajar..Tapi semuanya tak kesampaian pula sebentar tadi..

Berkenaan dengan perlembagaan,tidak dapat dibincangkan di AGM sebentar tadi kerana batasan waktu..Lagi pula tidak ada yang membantah dan membahaskan isu2 perlembagaan..Perlembagaan sudah diedar dan diberi kepada mahasiswa untuk memahami isi kandungan perlembagaan..Jika ada yang tak berpuas hati,pihak HEP sendiri sebelum ini yang memperkenan mengenai cara perlantikan tersebut (hasil perbincangan bersama En Zaiham)..

*Diterangkan oleh MT apabila aku menyerang mereka dan meletus pada malam kelmarin..RUJUK Persatuan lain dan PMS sendiri belum pernah menggunakannya pada sesi2 lepas seperti mana yang telah termaktub dalam perlembagaan ..Bila dikaji sedalamnya(setelah kecoh AGM yang lalu) barulah banyak yang celik mata mengenai perlembagaan ini..

Apa2pun,yang lepas biarlah lepas..Kita yang ada ini jangan pula hanya membiarkan tanpa mengambil tahu..Yang baik disokong,yang songsang diganyang..AGM bukanlah tempat merebut jawatan tertinggi untuk menyelinap ke kerusi2 MPP,tetapi ianya satu platform untuk kita bersama2 mahasiswa lain melakukan sesuatu untuk menyumbang kepada fakulti dan seterusnya universiti kita..

Suka sangat dengan pelantikan exco2daripada pelbagai lapisan umur,agama dan kaum..Loves SATU MALAYSIA!!

No comments: