Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

May 13, 2009

Mahkamah Tinggi vs Mahkamah Rayuan

Mahkamah Rayuan

Mahkamah Rayuan umumnya membicarakan semua kes rayuan sivil terhadap keputusan Mahkamah Tinggi, kecuali perintah atau keputusan mahkamah yang dibuat melalui persetujuan. Untuk kes-kes yang melibatkan:

  • tuntutan yang kurang daripada RM250,000;
  • keputusan mahkamah atau perintah yang berkait dengan kos sahaja;
  • rayuan yang berkenaan dengan keputusan hakim dalam kamar bicara terhadap saman interplider tentang fakta-fakta yang tidak dipertikaikan;

kebenaran Mahkamah Rayuan harus diperoleh lebih dahulu.

Mahkamah Rayuan juga membicarakan rayuan-rayuan keputusan kes jenayah Mahkamah Tinggi.





Mahkamah Tinggi

Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa penyeliaan dan pengubahan keputusan semua Mahkamah Bawahan, serta juga bidang kuasa untuk membicarakan semua rayuan daripada Mahkamah Bawahan, baik kes sivil mahupun kes jenayah.

Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa sivil yang tidak terhad, dan umumnya membicarakan kes-kes yang tuntutannya melebihi RM250,000, selain daripada kes-kes yang melibatkan kemalangan kenderaan bermotor, penderitaan, dan pertikaian antara tuan rumah dan penyewa. Mahkamah ini juga membicarakan kes-kes yang berkait dengan:

Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa yang tidak terhad terhadap semua kes jenayah selain daripada perkara-perkara yang melibatkan undang-undang Islam.

Kes-kes dibicarakan oleh seorang hakim yang tunggal di dalam Mahkamah Tinggi, atau oleh seorang pesuruhjaya kehakiman. Sedangkan hakim-hakim Mahkamah Tinggi diberikan perlindungan jawatan (sila lihat Krisis Perlembagaan Malaysia 1988), para pesuruhjaya kehakiman dilantik untuk penggal dua tahun dan tidak menerima perlindungan yang sama di bawah Perlembagaan.


SUMBER:WiKiPeDiA




Cuba semak yang ni pulak..Ir Nizar Tak Boleh tidur lena


Baru hendak bergembira sudah mendapat perkhabaran sedih..Aku pada mulanya memang tak ambil kisah berkenaan Nizar vs Mamak Zambry Kadir(MB jadian Haram Perak) nak kata suka memang suka tapi aku rasakan sesuatu..Macam ada yang tak kena saja berkenaan keputusan mahkamah..

Seperti biasa geng PAS melompat kegirangan..yang aku puji bab takbir la..bukan cm mamat2 PKR n DAP..hehe..biasela..bab agama mmg dorg ni tak titik beratkan sangat..Tp yg pakar agama ade gak dlm PKR beb..huhu..So aku takde la hepi mana ngn keputusan mahkamah..Suka tapi tak Beriya sambut then g kat sini sana berlagak poyo semacam je Nizar menang lawan pekerja restoran Mamak tu.

So petang tadi kat TV3 umum yang Nizar still bukan MB Perak dan Mamak jadian tu gak MB kekal yang HARAM....Dorang guna mahkamah rayuan..Tapi ape sebab musabab yang membolehkan dorg buat bende tu yang musykil..Bukan ke undang2 dah terpampang jelas mengatakan bahawa untuk melucutkan jawatan MB hanya dengan 3 cara..Memang terbukti sistem undnag2 negara kita telah diliwat,dirogol secara bergilir dan ditembak,kemudian diletupkan pula dengan C4..Itulah undang2 One Malaysia..

Kenapa aku cakap macamtu??Baca kat SINI..


Dan antara komen orang lain yang memang sama pendapat dengan aku adalah seperti berikut..

Najib ingatkan rakyat Perak jangan “teruja” dengan keputusan mahkamah….Pesanan tu ada makna…..Maknanya dia dah tahu keputuasan mahkamah “memenangkan ” DS Nizar dan tahu apa akan berlaku esoknya….Kemenangan DS Nizar dilihat supaya mahkamah nampak bebas….UMNO terima dengan hati terbuka…..Lepas tu ..keputusan rayuan Zambri….hangpa orang PR terima pulak terima dengan hati terbuka….

Tu sebab di Mahkamah Tinggi mana ada penyokong UMNO….? Depa dah tahu awal awal lagi..

Herm..Ir Nizar menang sebab Hakim tak terima sogokan dari UBN pun..Kalau UBN dapat sogok,jangan haraplah Nizar dapat terima kemenangan tu dengan mudah..So ape yang perlu dan harus dilakukan??

Sultan,cepat2lah bubarkan DUN..Rakyat dah tak tahan..Ingat,Raja tak berguna tanpa Rakyat..Tanpa rakyat siapalah raja..Tapi apabila kedudukan Nizar yang kembali tergantung seperti sekarang gara2 mahkamah rayuan yang tak tahu mana peruntukan yang perlu tuk dibahaskan lagi (Kes ni straight to the point je pun..pelik betul aku) maksudnya Nizar tak boleh dan tak ada kuasa nasihat Sultan tuk bubar DUN..tu la BN/UMNO paling takut kalau ada PilihanRaya semula..

UMNO memang menyusahkan rakyat jelata..Tamak haloba..Tak berani berdepan rakyat..Tengok je si Posmen Pengkhianat Jamaluddin ADUN Behrang..Aku lepak Tg Malim tak nampak dah die..Orang2 cakap die dah tak jejak kaki kat Behrang lagi dah..Kemelut Politik Perak akan berterusan selagi MB yang sedia ada tak minta Sultan bubarkan DUN..



2 comments:

Khairul said...

kadangkala, seseorang tu akan nampak tak matang apabila membuat perkara2 tak matang.

seperti mengejek2, mengelar2 dengan nama pelik, print gambar dan edit, serta bermacam2 lagi.

grow up. jangan memalukan nizar.

Aku sokong nizar dalam hal ni. bukan parti. sebab dia yang benar. juga bukan parti.

Fadh UniversouL said...

hehe..TQ..Jom semak kat AIDC pulak..dahsyat2 tu..