Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Apr 3, 2009

PPSMI..apa kata UNESCO??

Sila baca dan fahami..

UNESCO (1951:691) telah meluluskan resolusi pendidikan yang berbunyi:

On educational grounds we recommend that the use of the mother tongue be extended to as late a stage in education as possible. In particular, pupils should begin their schooling through the medium of the mother tongue, because they understand it best and because to begin their school life in the mother tongue will make the break between home and school as small as possible.

Terjemahan: Berkenaan kepentingan pendidikan, kami menggesa supaya bahasa ibunda digunakan selama yang boleh dalam semua peringkat pendidikan. Ini lebih-lebih lagi penting supaya kanak-kanak memulakan pendidikan mereka dalam bahasa ibunda sebagai bahasa penghantar, kerana itulah bahasa yang sangat mereka fahami, dan penggunaan bahasa ibunda akan menghapuskan kelainan antara bahasa di rumah dan bahasa di sekolah.



Nanti menyusul banyak lagi..
Apa kata Prof Engku Aziz (Prof Diraja)
kalau nak kata Prof Diraja Engki Aziz ni sebagai tolol,terpulang kepada korang..
Aku bukan obses kepada bahasa,aku obses kepada dasar pendidikan negara.

2 comments:

Khairul said...

selama yang boleh..
itu la sekarang =)

sebab sekrang minda2 anak2 muda dash terbuka..

mcm mna nk baca journal kalu x reti english..

mcm mna nak baca encyclopedia kalu tak reti english..

macam mana nak blajr kat U luar negara kalu tak reti english..

bangi mendapat english yang bagus, pendidikan dari kecil..

melentur buluh biar lah dari rebungnya...

Fadh UniversouL said...

hehe..jom semak nanti apa kata seorang sahabat yang ambil specialist medic kat Russia pulak ye..


Anak2 kite jgn dibiarkan mereka alpa..

bagi yang di bandar sibuk dgn kemodenan..tiada pun nilai modal insan yang berjaya atau hampir berjaya sebaik ppsmi dilaksanakan..

terokai minda anak kite dgn ilmu,bhs hny alat bagi ilmu..

di negara2 lain yang membangun dan maju tidak menggunakan PPSMI tetapi masih berjaya..

saudara ada lihat TIMSS??dah tgk ranking kejatuhan malaysia selama PPSMI dilaksanakan??