Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Mar 20, 2009

Mohamad Suffi Kamari



Kenapa nama die ni muncul??

Siapa beliau??kenapa jadi tajuk dalam post aku kali ni??mesti korang yang xtahu tertanya-tanya..hehe..tak ada apa2..cuma aku terkejut tadi bilamana aku buka blog seorang teman YB Sunah Mohamad UTM nama Suffi Kamari ni kelihatan dalam coretan beliau.

Eh..macam kenal je nama ni..Tengok2,lah..UMP..Suffi yg aku kenal memang UMP pun skrg ni.
Last sekali aku jumpe mamat ni masa semester 1.Tak sampai beberapa bulan terpisah di Matrikulasi N9,bertemu pula di UniMaP.Masa tu ktorg ada pertandingan nasyeed IPTA.(result xpyh story)


Suffi ni dulu seorang JPP(Jwtankuasa perwakilan pelajar) Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan.teringat kali pertama masuk matrik,masa tu ade malam kempen.Seminggu tu kempen siap dengan banner & macam2 lagi.Kat matrik memang BERSIH sgt2 PRK..xmacam kat kampus yang ade pihak nak melabel2..Dah bila dilabel tu yang jadi macam2..

Adus..aku ni tulis ikut suke je ni,tu yang bile nak cite sumthing mcm xdan je..Masuk sini sana..hehe..SO fokus balik kat Suffi..Malam tu,ada la rapat UMUM..Aku pun yang malas2 ni turunla menjenguk.Wah..Boleh tahan gak budak2 ni.Ade yang pandai berbahas depan umum,ada yang nampak retorik sebab xmasuk akal manifesto dan ada yang mampu menarik minat umum dan ade juga yang kelam kelibut.

Yang aku nampak Daud,Arrabe,Hazim,Fendi,Nik Fareez dan paling aku kagum bile aku dengar si Suffi ni berbahas.Masa ni aku xkenal lagi si Suffi ni,juz dengar je nama die ni disebut2 satu matrik sebelum die berbahas.Ada juga ramai kenalan dan mentor(En Muhammad pensyarah Dinamika) bertanya mengapa aku xmasuk bertanding masa tu sebab Daud yang sama LDK dgn ku masuk bertanding.

Aku rasa Suffi yang paling layak jadi YDP JPP masa tu,tapi aku yang xmasuk campur ape2 aktiviti politik kampus masa tu relakan je Nik Fareez jadi YDP.Nak menentang pun buat apa.Aku xada apa2 masalah dengan sapa2 pun.Mereka semua ada kelebihan masing2.

Malam tu gak aku mengenali Suffi.Sebab sebelum ni aku kenal Daud dan Hazim je yang sama LDK dan sama sekolah denganku.Semua nama yang terdetik dalam hati menang dengan bergaya.Tetapi akhirnya perkenalan menjadi lebih mesra apabila si Suffi selalu lepak bilik aku sebab nak basuh baju.

*Fyi,bilik aku paling dekat dgn mesin basuh,if ada problem dgn mesin tu,bilik aku & 2 lagi bilik berhampiran yang bertanggungjawab menolong mangsa2 mesin yg suka menelan duit tp xmo bekerja.hehe

Then bile ada pertandingan antara Blok,kami di B5 ditugaskan untuk dikir barat.Aku dan Suffi B5,B4 pulak kena buat nasyeed.Apa lagi,ktorang pun melompat parti tanpa bayaran masuk B4.Daripada situ mulalah penubuhan kumpulan The Sirr( yg bermaksud Rahsia).

1st Show

Tetapi sekarang ni baru aku dapat tahu Suffi terus menerus menggilap gaya kepimpinan die.Lagak dan keberanian,ketrampilan sebagai pemimpin tidak boleh disanggah sesiapa pun.Mungkin disebabkan faktor2 ni membuatkan Suffi dilantik menjadi YDP MPP UMP pada sesi sekarang. Herm,aku ingat Fendi je yang dapat jd YB (Sila semak entri bulan Jan utk Pro-Mahasiswa UTM)

Jadi untuk Suffi,kuatkan semangat,sebagai IKON sememangnya ramai yang ingin menjatuhkan kau,memang banyak gosip liar,fitnah dan suara2 sumbang yang akan kedengaran.Tetapi mereka membuat kusut di blog2 dan memburukkan tanpa menggunakan identiti diri sendiri.Harap kau sukses selalu dan jadi pemimpin yang bertamadun dan berhemah.



Suara Mahasiswa Suara Rakyat..Suara Rakyat Suara Keramat!!

1 comment:

Sunah Sakura said...

salam. syukran atas perkongsian info ni. mgkn nta jg sudah boleh bertanding pd tahun hadapan.