Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Dec 22, 2008

NOTA UCAPAN DSAI PERBAHASAN RANG UNDANG-UNDANG AUKU - Vol1

Nota Pembukaan:

Our Nation is at risk. Our once unchallenged preeminence in commerce, industry, science, and technological innovation is being overtaken by competitors throughout the world.

1. Petikan tersebut saya ambil dari satu laporan yang dikeluarkan pada April Tahun 1983. Laporan yang dikenal sebagai A Nation At Risk itu bertujuan untuk menilai kualiti pendidikan di Amerika Syarikat ketika itu.

2. Petikan itu saya kira sangat penting untuk kita renungi kerana negara ini juga berada dalam keadaan yang genting.

3. Kualiti pendidikan yang merosot dan merudum merupakan antara faktor utama kepada kedudukan ekonomi yang terumbang ambing.

4. Di rantau ini kita melihat bagaimana negara negara yang dahulunya pertumbuhan ekonominya langsung tidak boleh dibandingkan dengan negara ini, sekarang mula mengorak langkah dan memintas pencapaian kita.

5. Namun kualiti pendidikan yang cemerlang bukan hanya untuk memenuhi tuntutan ekonomi semata. Kita harus menilai kualiti serta kedudukan pendidikan dari aspek intelektual dan kekuatan moral yang mengikat kuat fabrik sosial negara ini.

6. Kegagalan Institusi Pendidikan Tinggi melahirkan mahasiswa yang berfikiran kritis dan bebas akibat dari sekatan-sekatan yang wujud dari perlaksanaan AUKU ternyata membataskan perkembangan pemikiran kreatif dan inovatif.

7. Yang menyedihkan kekangan ini bukan sahaja memberikan kesan kepada pelajar-pelajar, tetapi juga di kalangan para intelektual negara.

8. Kekangan yang sudah lama mengakar dari sudut perundangan kini sudah mula merubah menjadi sebagaimana yang dikatakan oleh Czeslaw Milosz “The Captive Mind”.

9. AUKU telah menyebabkan pendidikan kita umpama kilang perusahaan yang menghasilkan robot/jentera.

10. Kebebasan berfikir secara kritis tidak dibenarkan kerana pemerintah gusar akan peranan para intelektual dan mahasiswa yang berupaya menjadi jurubicara rakyat.

11. Di hadapan kita sekarang adanya satu rang undang-undang pindaan terhadap AUKU.

12. Namun sekiranya diteliti pindaan tersebut tidak mampu menyuntik sebarang perubahan.


No comments: