Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Dec 26, 2010

Menjana rakyat Malaysia yang lembab,tidak progresif & dungu

Salam..Macam mana??Pedas tak tajuknya??Tapi sememangnya tepat benar dengan situasi negara kita pada hari ini..KIta belajar dikampus tidak pernah nak praktik dengan ilmu yang kita belajar..Hanya boleh sebahagian bukan secara berkesan..Ruang yang diberi??Itu semua boleh ditongsampahkan sahaja..Sedangkan pentas Speaker Corner wajib diberi teks & tajuk kepada pihak HEP untuk ditapis..

Nampak sangat mahasiswa ini dilayan seperti budak boodh yang tak matang,yang sangat naif dan tak berguna seperti kutu rayau & mat rempit diluar sana..Kadang-kadang  pula aku rasa mat rempit dan kutu rayau itu lebih bebas untuk berbicara kerana mereka diberi HAK,bukan seperti golongan terpelajar yang ada di kampus..baiklah,malas nak cakap panjang..Mari sama-sama kita baca tulisan seorang aktivis ni..Bila terbaca tadi aku mulaterfikir pernah satu tika dulu Wacana penggunaan nama Allah..Hanya debat sebelah pihak sahaja..


Kebebasan Intelektual: Perbanyakkan wacana Isu-isu Sensitif

Semalam ada satu forum diadakan di Auditorium Syeikh Muhammad Noor sempena Sambutan Jubli Perak Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran (PERKEMAT DQ), sebuah persatuan pelajar di DQ. Forum tersebut bertajuk Generasi al Quran Yang Unik, dengan barisan panel yang handal-handal. Saya sempat bertanya dua soalan, salah satunya berbentuk provokatif iaitu mengenai cadangan supaya selepas ini dikurangkan penubuhan maahad tahfiz, sebaliknya menambahkan pusat-pusat memahamkan masyarakat mengenai al Quran. Jawapan yang diberikan oleh ahli panel sangat menarik dan adil.

Saya tidak mahu mengulas mengenai forum tersebut ataupun berkenaan generasi al Quran yang unik, sebaliknya saya mahu berkonsi satu pandangan iaitu sudah tiba masanya kita memperbanyak wacana dan diskusi terbuka mengenai isu-isu sensitive di dunia Islam mahupun di tanah air kita. Boleh jadi, sudah ada pihak yang mengadakannya, tetapi hakikatnya terlalu sedikit wacana, forum dan dialog sebegitu diadakan di Malaysia ini.

Bersetuju atau tidak sekiranya saya mengatakan bahawa selama ini kita lebih suka menangani isu-isu sensitive dengan kuasa badan-badan agama semata-mata, bukannya menerusi dialog, trilogy dan wacana terbuka. Hal tersebut menandakan sifat penakut yang kita miliki sangat ketara lantaran “comfort zone” yang kita sedang duduki. Meskipun Malaysia bukanlah sebuah negara yang mengamalkan system Islam yang komprehensif, namun kita semua perlu akui bahawa tidak sedikit undang-undang di Malaysia yang menyebelahi umat Islam. Badan-badan eksekutif Islam lebih gemar menggunakan politik dan kuasa untuk menangani perkara yang mereka tidak persetujui.

Inilah namanya hegemoni dalam wacana dan perbincangan, semua mahu dikuasai lantaran mereka punya kuasa. Saya mengambil contoh apa yang berlaku semasa penangkapan Dr Asri di Selangor beberapa bulan yang lepas, hanya kerana mengajar dan membuat kuliah. Begitu juga dengan cadangan pengharaman Sister In Islam (SIS) yang dilakukan oleh Muslimat PAS setahun yang lepas, itu sahajakah jalan keluarnya? Lagi parah mengenai cadangan dan tindakan beberapa pihak yang mengharamkan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam. Semuanya mahu digunakan undang-undang dan kuasa.

Saya bukanlah bersetuju dengan SIS mahupun kumpulan pencetus isu-isu sensitive yang lain, sebaliknya saya mahu kita semua berfikir dari sisi yang lain. Bahawasanya zaman menutup kebebasan suara secara kuasa semata-mata (masih ada pro kontra) sudah berakhir. Sekarang merupakan zaman dialog dan hujah, justeru untuk itu kita sangat memerlukan penghujah dan ilmuan yang berkaliber.

Sebelum ini, apabila Institu Kajian Dasar (IKD) bertindak menterjemahkan buku Ali Abdul Raziq (Islam wa Usul Hukm) yang secara terang-terangan menyampaikan mesej bahawa politik dan agama terpisah, maka segelintir umat Islam di Malaysia memarahi tindakan tersebut dan membangkangnya. Saya juga antara yang bengang dengan tindakan IKD pada waktu itu. Tetapi sekarang saya berpandangan berbeza (terutama selepas banyak membaca buku-buku keluaran IKD), bahawasanya tiada gunanya lagi jika kita hanya menyekat kebebasan intelektual dan bersuara menerusi undang-undang semata-mata. Melainkan sekiranya terlalu melampau dan degil dengan prinsip mereka walaupun sudah nyata kalah dalam hujah, tindakan itu mungkin boleh dipertimbangkan.

Apabila kita melihat keadaan dan suasana di bumi Malaysia, nescaya kita akan memerhatikan pelbagai wacana satu hala diadakan, untuk mencerahkan pemikiran satu pihak sahaja. Sama ada mereka dari kumpulan yang benar atau dari kumpulan yang celaru. Hal ini sangat berbeza dengan negara Indonesia yang mana suasana intelektual di sana sangat terbuka, termasuklah diadakan wacana dua hala di televisyen dan media massa yang lain.

Saya menyeru kepada mana-mana pihak yang punya kelebihan seperti NGO-NGO dan badan-badan berorientasikan keilmuan yang lain untuk memperhebatkan wacana-wacana pelbagai hala dengan cara memanggil wakil-wakil fraksi yang berbeza pemikiran dan ideology. Malah secara jujurnya, saya juga berminat untuk menjadi penganjur kepada wacana-wacana sebegitu, cuma kekangan dari sudut kewangan (tajaan dan dana) yang menjadi masalah utama.

Kesimpulan daripada penulisan ini, perjuangkan kebebasan intelektual dan bagi pihak kita (pencinta Islam), kita sangat memerlukan para penghujah yang berkaliber.

sumber:marwanbukhari.com

No comments: