Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Nov 12, 2010

Tak pasal-pasal

KUALA LUMPUR - Lesen operasi kesemua 11 bas ekspres milik syarikat Kuala Lumpur-Malacca Express Sdn. Bhd. (SKLME) dan sebanyak 99 lesen bas sewa khas milik syarikat Taipan Suria Sdn. Bhd. (Taipan Suria) dibatalkan serta-merta semalam ekoran dua nahas yang mengorbankan 20 nyawa bulan lalu.

Serentak dengan pembatalan lesen itu, semua operasi kedua-dua syarikat tersebut juga dihentikan dan jika ingkar, tindakan sita premis akan dilaksanakan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata, keputusan itu adalah hasil mesyuarat Jawatankuasa Inkuiri Kemalangan Maut yang mengadakan pertemuan kelmarin.





SEMUA bas Ekspres Delima tidak lagi dibenarkan beroperasi selepas lesennya ditarik balik ekoran nahas yang mengorbankan 13 orang penumpang bulan lalu.


Hari tu kat rumah tengok ASTRO AWANI..Punyalah kesian bila tengok penjual tiket BAS Delima kena interview dengan ASTRO AWANI..Apa punya banganglah media masa kini..Makcik tu kerja makan gaji tau pasal tiket,ini pergi interview pasal hal penarikan lesen kat makcik tu..Kenapa tak naik jumpa manager atau orang-orang penting BAS DELIMA tu??

Pernah ke wartawan media kita terfikir macam mana perasaan mak cik tu,kalau dah syarikat semua lesen kena tarik,kira syarikat bungkuslah jawabnya..Dah tak boleh beroperasi..maka kena berhenti kerja serta merta..

Ini isunya..Bila ada masalah macam ni,kerja pihak berkuasa batal terus lesen operasi mereka..Pihak berkuasa tak ada pakar nak siasat masalah berpunca daripada mana ke??

1)Masalah bas yang tak diselenggara dengan baik??
2)Masalah pemandu yang cuai??
3)Masalah jalan raya kat Malaysia ni yang sangat terkenal dengan keadaan yang dhaif sebagai negara yang nak buat2 & berlagak macam negara maju??
4)Masalah kecuaian pemandu lain atau pemanduan yang terover perlahan daripada pemandu lain sehingga menyebabkan kemalangan orang lain??

Ini terus batal lesen tu..bagi aku tak praktikal..Kesian orang lain yang tak bersalah..Kalau pihak atasan yang bersalah,hukum denda ke atas orang atasan sahajalah..Kalau tutup syarikat terus,peluang pekerjaan hilang..Takkan nak suruh mereka ni semua jadi BURUH KASAR bina menara 100 tingkat??Nak suruh mereka sokong Menara Warisan..

Suruh tunggu kot-kot nanti ada peluang pekerjaan..macam tu??Kan ke kalau setiap pembangunan akan dicanang peluang pekerjaan bertambah??macam pembinaan Taman Tamadun Islam Hadhari kat Terengganu,Putrajaya & sebagainya..

haih...1 Malaysia memang Boleh!!!

2 comments:

Zaki Athlan said...

sian kn tokey bas 2...walaupn aku x pnh naik, tp sian gk...dh ajal & kemalangan kt situ...semuanyakan takdir...

CheguFadh Universoul said...

pihak berwajib harus siasat sebelum ambil tindakan..bukan ikut semborono saja..

sebab melibatkan banyak orang..
hilang pekerjaan..
kalau salah admin,denda & penjara ke atas admin saja..xpayahlah tutup syarikat...