Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Jul 27, 2010

Rezeki dari Allah

Satu hari Nabi Sulaiman A.S berjumpa seekor semut, ditanya " Wahai semut! kau makan sehari berapa dan kau simpan sehari berapa?"

kata semut " aku makan 1 biji gandum aku simpan 1 biji"

Kemudian Nabi Sulaiman memberitahu, "takpe, mulai hari ni tak payah simpan lagi aku tanggung makanan kau."

Bila saja semut mendengar Nabi Sulaiman cakap macamtu terus semut itu simpan 2 biji lagi utk bekalannya..

Tak lama Nabi sulaiman bertanya semula "kenapa kau simpan 2 biji sdgkan aku dah jamin utk tanggung makanan kau?" lalu kata sang semut tadi " ya Sulaiman, dulu rezeki aku Allah yg jamin dan aku yakin dgn Allah Taala, tapi sekrang rezeki aku kau yg jamin belum tau lagi bagimana keadaannya"...( bersama bermuhasabah)


No comments: