Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Sep 21, 2009

Mungkinkah terjadi??

Minggu lepas aku macam banyak mengomel sikit kat facebook..Memang banyak status aku mengomel sini sana..Aku mengomel bukan sebab fikir diri sendiri..Aku mengomel sebab fikirkan macam mana hidup masyarakat apabila ianya dilaksanakan kelak.memang ramai kawan2 kat facebook yang menyampah gila baca status aku,nasihat aku HIDE sahaja jika tak suka atau cara paling mudah dan efektif hanya TEKAN PADA BUTTON DELETE..

tapi apa perkara yang aku fedUp sangat ni??herm,isunya begini...

IPTA perlu cari sumber kewangan sendiri

KOTA KINABALU 14 Sept. - Kementerian Pengajian Tinggi akan mengemukakan cadangan kepada Kabinet supaya institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di negara ini mencari sumber kewangannya sendiri dan tidak terlalu bergantung dengan kerajaan.


Source: Utusan Online
Ini bermakna segala subsidi pendidikan akan dihapuskan.Mahasiswa kampus lain mungkin belum terasa,tetapi bagaimana komen mahasiswa Kampus Sultan Abdul Jalil Shah Tg Malim???Sudah terasa segala perbelanjaan disekat pihak ADMIN belum??Walaupun sudah memotong dan berjimat sejimatnya segala perbelanjaan program anda??Minta rm1000..Itupun sudah siap potong habis budget,memang yang betul2 perlu sahaja untuk program 3hari bersama pelajar sekolah,tetapi yang diluluskan hanya RM300..Logik atau tidak??Sudahlah BAS pula perlu dibayar kalau program diluar kawasan kampus,caj mengikut kilometer dan hari..

Yuran BAS sudah dibayar,BAS pula menggunakan COP Universiti,tetapi mahasiswa masih perlu bayar hingga ke ribuan ringgit angkanya jika mahu melaksanakan program..Apa yang diharapkan lagi jika semuanya dihapuskan??

Baiklah,anda boleh berkata apa sahaja,boleh cemuh aku..Aku terlalu manja,tetapi sudah menjadi tanggungjawab kerajaan menyediakan keperluan tersebut kepada universiti awam..lebih memeritkan apabila ramai kawan2 yang miskin dan tak berkemampuan terpaksa merayu meminjam duit daripada rakan masing2.Masa nilah kita dapat tahu yang mana KAWAN MASA SUSAH,KAWAN MASA SENANG.

Aku memang tak bermasalah dari segi duit,cuma sekarang ni dah cukup2 makan je sebab semester kali ni aku dah cut rm500 untuk pinjaman kepada seorang rakan yang tak berkemampuan dan lagi rm500 untuk membiayai laptop baru gara-gara laptop aku kena curi..tapi duit poket aku dalam bank still boleh tampung perbelanjaan aku sampai habis semester ni (kalau nak pergi berlibur ke genting@ Sunway 2-3 kali pun still cukup kot)


TETAPI BAGAIMANA NASIB RAKAN KITA LAIN YANG MEMANG TAK BERKEMAMPUAN???JANGAN PENTINGKAN DIRI,CUBA LETAKKAN KITA DALAM KEADAAN MEREKA YANG TERASA DITINDAS dan TERTINDAS...


Chegufadh:
Masa aku duk mengomel kat facebook tu ada seorang rakan yang ambil bidang farmasi pulak bagitahu camni

"kerajaan kehabisan wit tok bajet ubt2.. jd skg byk ubt abes..kbykan hospital kerajaan berhutang dgn kilang tok beli ubt.."

Masa ni aku baru balik dari klinik kesihatan,doktor tanye betul2 aku ni jenis rajin makan ubat ke sebab mule2 die taknak bagi antibiotik..Aku cakap aku memang akan makan sebab tengah sakit..Bila kawan aku bagitahu hal ni,baru aku faham yang klinik2 semua dah kehabisan stock ubat..Mungkin klinik2 dan hospital kerajaan juga akan diswastakan tak lama lagi.Jadi get ready jela okeyh??

http://photos-p.friendster.com/photos/28/00/49960082/1_381517179l.jpg

Sangat pelik bila satu persatu harga barangan dan macam2 subsidi dihapuskan walaupun cukai tetap bayar dan macam2 bil meningkat (menunjukkan kelembapan ekonomi terlalu dahsyat dalam negara sampai kerajaan dah tak ada duit langsung),tetapi kerajaan tetap ada pulak duit berkempen untuk parti sendiri dengan menggunakan wang kerajaan!!!itu yang aku tak puas hati...

No comments: