Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Aug 16, 2009

Eksklusif: Jika Jarum Suntikan Dan Kondom Itu Boleh Diberi, Kenapa Topeng Muka Tidak Mampu Diberikan Percuma Kepada Rakyat Kerana H1N1 !!

Gejala "Selsema Babi" kini nampaknya semakin berbahaya dan serius. Berpuluh rakyat Malaysia yang mati akibat virus Influenza A H1N1, dan kemungkinan besar jumlah ini akan meningkat dari masa ke semasa.

Persoalannya, kenapakah majoriti yang mati akibat gejala ini adalah terdiri dari kalangan orang Melayu?. Apakah kerana bangsa Melayu kurang penjagaan kesihatan, lantaran memudahkan kuman tersebut merebak dengan cepat. Lebih parah lagi,tersebut juga kini telah menyerang Tengku Puan Pahang serta anak-anaknya.

Statistik terus meningkat, baik dari segi kematian mahu pun mereka yang dijangkiti penyakit tersebut. Apakah kerajaan sedar bahawa penyakit ini cukup berbahaya, malah begitu dasyat sekali.

Soalnya, apakah langkah pencegahan yang dilakukan oleh kerajaan sekarang ini berkesan untuk menghalang kuman itu dari terus merebak?. Kenapa langkah yang diambil seolah-olah sambil lewat sahaja?. Sedangka rakyat yang tidak berdosa semakin ramai yang terus teraniaya.

Apa yang dilakukan oleh kerajaan hanya sekadar memaklumkan yang statistik terus meningkat semata-mata. Kenapakan tiada tindakan tegas dan drastik dilakukan, demi menyelematkan lebih banyak nyawa terkorban akibat gejala ini.

[Jika dilihat kepada keperihatinan kerajaan menangani masalah kuman HIV dan AIDS dikalangan penagih dadah sebelum ini, mereka sanggup untuk menyerah dan menyumbangkan jarum suntikan dan kondom percuma kepada penagih dadah dan mereka yang terlibat. Kenapa dalam kes H1N1 ini, kerajaan tidak memberikan "Topeng Muka" percuma kepada rakyat, terutamanya mereka yang mempunyai risiko yang tinggi untuk dijangkiti penyakit tersebut. Apakah cukup sekadara melihat dan membuat statitik, sedangkan lebih ramai nyawa yang akan terkorban. Apakah juga mereka mahu menunggu isteri atau keluarga pemimpin UMNO sendiri menerima bala tersebut barulah tindakan lebih tegas akan dilakukan. Saranan Tengku Mahkota Pahang, agar kerajaan melaksanakan tindakan yang lebih berkesan dalam menangani kes ini perlulah diberi perhatian. Malah, sepatutnya sudah ada sekatan demi sekatan terhadap penganjuran acara-acara besar yang boleh mendatangkan akibat yang buruk kepada rakyat].

-PahangDailyOnline-

Aku rase baik kerajaan batalkan semua lesen menjual topeng muka kepada peniaga lain..Hanya beri kepada Hospital dan klinik kerajaan sahaja,supaya boleh memberinya secara percuma kepada rakyat yang tak berkemampuan atau mengawal harganya untuk dijual kepada mereka yang berkemampuan..Orang2 kaya mampu beli suntikan yang harganya ratusan dan makan makanan yang cukup bekhasiat disamping mengambil suppliment yang mahal2..Tengok saja tengku Puan Pahang dan anak2 yang sembuh serta merta setelah dirawat secara rapi..yang jadi mangsa korban mungkin terdiri daripada mereka yang tak berkemampuan memiliki semua jenis makanan berkhasiat dan suppliment yang cukup mahal ni..(berdasarkan kepada statistik yang mengatakan lebih 50% kes kematian adalah disebabkan lambat dikesan dan lambat mendapatakan rawatan)

6 comments:

akureformasi said...

Yup.. Sokong sepenuhnya bagi topeng muka free.. Ari tu member aku pergi pusat kesihatan UiTM ambik ubat batuk. Mintak la sekali kalau2 ade topeng muka.. Ade ke patut makcik yg jaga kaunter tu ckp kene jumpe dokter dulu br boleh amik... Ceh.. Nk biar org mati dulu br nk bg agknya... Bukan dia kuar duit pun nk beli topeng tu.. Kedekut plak..

Mr K said...

Bodoh benda ni pun kecoh.
kau ingat kerajaan nk sangat ke kasi org2 rmai kena h1n1 ni?

hanya di sebebkan beberapa kes, kau jadikannya isu.

Bila kerajaan tekan panic button masa 2-3 orang kena h1n1, orang tu bising cakap awal sgt lah. nk tunjuk baik lah. then bila sampai sini, ada la juga isu.

senang cite apa yang keraajaan buat mmg mesti ada orang pertikaikan lah

CheguFadh said...

kena la kecoh..bile mcm nak bagi kemudahan kpd mereka yang suka seks bebas n hisap dadah kite mcm galakkan dgn provide mereka tuk all those thing..tp once it involve One malaysia??haha..

Rakyat didahulukan??SHIT la...

CheguFadh said...

zmn chua soi lek yg suh bg kondom free sume tu..rupe2nye die pun pakai kondom beromen ngn si Angie tu..hahahah

Mr K said...

Aku tak tahu camne orang yang berfikiran cetek dan tak boleh terima pendapat orang lain degan terbuka boleh jadi Presiden Persatuan Mahasiswa Sains UPSI..zzz

Try la buka minda tu sikit..
memalukan melayu je

People like you make me feel stupid being malay.

CheguFadh said...

hehe..ingtkan malu sebab geng2 ramai terpesong jadi gay..xsangka pulak malu sebab aku krtik bile kerajaan berdolah dalih nak bagi topeng muka,tapi dalam masa yang sama bagi jarum free..ish3...

jgn la emo bro..
pemimpin,blogger xperlu emo..haha