Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Jul 25, 2009

Lagi FITNAH X-PKR..Ketandusan Isu??

1. AnWAR melahirkan rasa terkilan beliau dengan kenyataan Dewan Ulama' PAS yang pertikaikan kehadiran Nizar di majlis nyalaan lilin untuk Teoh Beng Hock. Beliau menyifatkan kenyataan itu sebagai mengurangkan sokongan masyarakat Cina kepada PAS dan pembangkang amnya. Ujar AnWAR lagi pendapat Dewan Ulama' itu tidak tepat serta tidak mengambil kira maslahah umum dan keutamaan Fiqh (Fiqh Awlawiyyat) dalam kaedah Feqah.

GAMBAR HIASAN:Tarian Lilin BAKAL DIHARAMKAN DI MALAYSIA??BUDAYA MASYARAKAT MELAYU INI menyalahi dan bertentangan dengan hukum agama serta boleh merosakkan aqidah??

2. Menurut AnWAR ulama' PAS ini terbelenggu oleh pemikiran islam konservatif serta ketinggalan menilai pendapat-pendapat ulama' kontemporari terkini. Menurut AnWAR lagi, pendapat-pendapat seperti ini menjumudkan lagi Islam dan mengecilkan skop perbincangan di kalangan orang islam sahaja. Ini tidak bagus untuk perkembangan islam dalam era dunia tanpa sempadan kini.

3. Dalam isu ini, AnWAR menolak pendapat TS Harussani dan Datuk Dr. Mahmud Zuhdi yang tidak membenarkan perkara dari sudut apa pun. Datuk Dr. Haron Din juga menyokong pendapat TS Harussani dan Dr. Mahmud Zuhdi namun saya percaya ini tidak akan dilaporkan dalam Harakah demi menjaga air muka penyokong AnWAR yang mewakili kelompok kecil dalam PAS namun begitu berkuasa.


Hepi Dewali...

4. Sering kita lihat tindakan AnWAR kini, jika menyokongnya, semua dikatakan bagus dan adil. Jika sebaliknya, maka akan dicaci dan diherdik oleh AnWAR. Dengan kebolehan menyebut perkataan arab sepatah dua, AnWAR tidak wajar mempertikaikan pendapat ulama' di luar lingkungan politik yang tidak menyokongnya. Saya menyebut begini, kerana kebolehan bertutur dan membaca dalam bahasa Arab amatlah penting untuk kita memahami isu dan mengeluarkan fatwa.

Perkara aqidah ini bukan isu politik yang boleh dihujjahkan menurut kemahuan sendiri. Ia harus diputuskan oleh mereka yang ahli dan mereka wajar dihormati kerana ilmu yang mereka miliki. Pendapat Dewan Ulama' PAS jelas menggesa kita menjauhi perkara yang diragui. Jarang kita dapat melihat PAS begini mengenai ahlinya w/pun kenyataan ini agak lembut. Pendapat ulama' 'non partisan' lebih keras, namun selari dengan pendapat Dewan Ulama' PAS.

Bagi menilai tindakan AnWAR, inikah apa yang dikatakan "Tujuan menhalalkan cara" anjuran Machiavelli itu?

Sekian.

Fatwa mengenai budaya meletakkan bunga di monumen yang menyamai sebahagian budaya menyembah agama lain dimana??Tidak ditekankan??


Aku google juga semua kenyataan Anwar berkaitan isu Dewan Ulama PAS tersebut..Tapi tak ada pula..HUKUM tetap HUKUM..Mengikut upacara keagamaan agama lain yang bertentangan dengan Islam adalah dilarang..Ianya Jelas..tapi menyatakan bantahan terhadap kekejaman dan solidariti adalah digalakkan..Utusan jangan mempermainkan minda rakyat..bagi kenyataan penuh..kan bagus setiap hari ada 30minit LIVE bersama pemimpin Pakatan Rakyat menerangkan segala isu yang selalu diputar belit media..Haih..Jadi kepada anda diluar sana,bijak menilai berita...

SEMAK SUMBER BERITA PIHAK LAIN PULA (selain media UMNO/BN)..JOM BANDINGKAN..KLIK PADA TAJUK dibawah

Nizar pegang lilin : Kenyataan Media ADUN Titi Serong.

Bukan majlis berkabung - Khalil Idham Lim

Harun nafi kenyataan ditujukan kepada Nizar

Isu pegang lilin hanya bersifat politik - Nik Aziz

Kes lilin: PAS Selangor minta jangan kelirukan masyarakat

Enteri pertama kritikan aku terhadap x-PKR yang dikatakan oleh BPN(blogger pembela negara) sebagai MP PKR sekarang adalah palsu..Sebab dia menyatakan Syed Hussin Ali sebagai seorang yang ingin meminggirkan melayu padahal UKM adalah hasil titik peluh Syed Hussin ALi bersama Tun Dr Mahathir,hal sebegini basic pun tak tahu,macam mana tu jadi MP PKR??Tak kenal Pemimpin sendiri??wawawa..Jadi kenyataan BPN bahawa x-pkr adalah MP PKR sekarang tertolak dan PALSU!!

No comments: