Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

May 3, 2009

Puad Zarkashi..


Die ni dulu orang PAS..Then dibawa masuk ke dalam UMNO oleh Ustaz Nakhie..Masa tu ad kes PAS bergolak dengan apa yang ditimbulkan oleh TG Nik Aziz..Tak mau cite panjang..Aku ada gak respect dengan apa yang die ni buat..Die mempertahankan bahawa dasar PPSMI perlu dihentikan dan kembali semula ke asal,mengajar dalam bahasa melayu..

Tadi aku tengok buletin 1:30 die ni mempertahankan para guru.Kalau sebelum ni kite tengok Hishamudin Tun Hussein tak berani nak mempertahankan golongan guru seolah2 bila ada kes guru dengan pelajar,guru yang dilihat sebagai ganas,jahat dan sebagainya.

Cikgu2 aku kat sekolah dulu memang ada yang ganas pun.Siap ada yang pijak budak lagi sebab budak tu buat hal..Dah siap menderhaka kat cikgu lagi..Takde pun budak tu mintak sembah mohon derhaka..memang layak dipijak la..Baru tingkatan satu dah nak melawan sampai cam2 rupa buat kes tak nak mengaku,nak menipu then perangai memang hancur habislah..

Jadi seperti mana apa yang Puad Zarkashi cakap tadi,guru2 ni bukan jahat pun,tapi nak mendidik.Kadang2 mak bapak berlebihan pulak cakap cikgu ni macam2..Ikut teori Behaviorisme ada tau Konsep Hukuman.So kalau anak kena hukum atas kesalahan die,biarkan jela..Kalau anak tu ada penyakit,bagitahu awal2 kat pihak sekolah,bawak surat doktor sekian2.Ini mak bapak yang badget orang besar ni xmau tau langsung hal anak kat sekolah.Yang dia tahu,sekolah wajib bentuk anak die..

Die tak tau anak die dah jadi setan dari rumah lagi..Mak Bapak tu kena tunjuk contoh teladan yang baik..Kite kena sedar banyak kes kat sekolah terjadi sebab mak bapak tak bagi perhatian kat anak,atau terlebih manjakan anak2..Dah tu kalau xmau amek tau,hal anak kat sekolah dibiarkan,mesyuarat PIBG tak pernah datang,cikgu2 tak pernah nak disapanye..herm..camtulah jadinya..Last2 anak pun jadi derhaka..Ilmu xberkat..Bila xberkat nanti dah besar korang dah tua,siap la korang punya turn..Dibuatnya macam kain buruk..campak sini sana,bagi makanan macam makan kucing..Hantar kat rumah orang2 tua barula nak sedar..huh..

Tahniah Puad Zarkashi..Wa salute!!

No comments: