Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

May 6, 2009

Lawan Tetap Lawan..Review Filem..

IP Man Official Website

Korang dah tengok belum cite IP Man??Aku suggest tuk korang tengok cite ni..Aku baru habis tengok cite ni tadi..Actually dah lama nak tengok cite ni since mase memula keluar tapi dah case banyak sangat keje masa tu..Bercuti..Merayau..Bercuti..Merewang..Muvee pun banyak gile release mase tu,so memang tak boleh tahan..

Kalau korang tengok cite ni korang akan faham apa itu erti perjuangan..Pejuang bukan seorang yang pengecut..Bila dia dah tahu akibat sesuatu perkara kepada dirinya,dia tak kisah..Dia tetap akan terus berjuang hingga ke titisan darah terakhir.

Cerita ini diadaptasi dari situasi sebenar di negara China pada awal tahun 1930-1940..Sebelum kedatangan tentera Jepun ke China.Cerita ni dimulakan dengan perihal masyarakat China yang suka berpersatuan dan berkungfu.Mereka suka mencabar satu sama lain dan menunjukkan sapa lebih kuat. Tetapi Ip Man yang manma martial artnya adalah beraliran Wing Chun tidak seperti mereka yang lain>die duk relaks je padahal dia la yang paling power..




Then kedatangan tentera jepun pada 1945.Banyak pengajaran yang diselitkan semasa penjajahan Jepun.Terutamanya dari segi ketenteraan tu,orang no2 dalam tentera Jepun yang banyak menimbulkan masalah.Tapi kita pun tahu tentera Jepun ni dulu kejam..

Ok..then cite punya cite last2 General Jepun nak lawan one by one dgn Ip Man..Sepatutnya Ip Man ni boleh je buat2 kalah kat General Jepun(Ketua or Presiden dalam tentera diraja) masa berlawan sebab Timb Presiden Tentera Jepun (org no 2) dah ugut dia kalau Ip Man ni menang,dia akan tembak Ip Man ni nak kasi mampus..Tp Ip Man tersenyum lebar..

Dengan bangga dia melangkah pergi masuk ke dalam "Ring".Ketua General tu memang power pun..Selama ni dia bangga dialah orang paling hebat dalam martial art..Dia pandang hina bangsa Cina sebab dengan mudah pihak Jepun dapat menakluki China.Bagi mereka orang cina hanya kuli dan tak boleh diharap.

Tapi bila mana buku bertemu ruas,segalanya menjadi berbeza.Dia yang selama ini tak pernah berjumpa lawan yang mampu membuatkan dirinya terasa tercabar begitu yakin dapat menewaskan Ip Man.Ip Man dengan gaya yang bersahaja dan tenang..Jurusnya sangat tersusun,katanya sungguh bersopan tetapi tegas..Dengan mudah dia dapat menewaskan general tentera Jepun dengan begitu teruk sekali dibelasahnya mamat Jepun tu..Tak sedar diri langsung penuh muka berdarah pecah2..

Masa semua orang cina yang menyaksikan kemenangan Ip Man tu bersorak kegirangan,Ip Man dah tau yang umurnya nak habis..Tapi die pun meraikan kemenangan orang Cina ke atas tentera Jepun..Tiba2 satu peluru menembusi dadanya..Ceewaaahhhh..Bahasa skema aku..Erm..then ape lagi,rebah la Ip Man tersembam ke bumi..Yang member si Ip Man tukang alih bahasa ni xsempat halang Timb General tembak,die pun rampas pistol tu dan tembak pulak dari bawah dagu tembus ke kepala Timb General yang celaka tu..


Tengok..Kenapa dia xkisah dia mati??kenapa dia tetap teruskan kemenangan??Sebab nak bagi semangat kepada rakyat jelata bahawa perjuangan menentang kezaliman,penjajahan dan kerakusan kuasa perlukan pengorbanan..Bagi Ip Man,kalau dia seorang tumbang,akan muncul berpuluh lagi IP Man yang lain..Itulah visi dan misi yang paling penting dalam episode perjuangan dan berpasukan..

Info:
1)Sebutan Yip Man..bukan AiPi Man..
2)NO UNNECESSARY MOVEMENTS
3)
CRITICAL HIT (pada tempat tertentu yang sensitif supaya jimatkan masa dan tenaga)
4) Ip Man merupakan Sifoo kepada Bruce Lee..

No comments: