Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Apr 25, 2009

Tanah Kubur..

Aku nak share sikit cerita dengan korang..
Cerita ni dah lama..Aku pernah tengok cerita ni
kat Astro Ria..Hal ni selalu berlaku dalam Dunia kita
yang penuh pancaroba dan hipokrit..

Macam mana dengan anak yang tak dapat langsung didikan agama
Yang memang tak tahu apa2 ajaran solat,baca quran dan bende2 basic..
Sedangkan yang alim ulama boleh terjerumus ke lembah kehinaan
inikan pula yang tak pernah tahu menahu hal berkaitan dengan agama..

Memang hak hidayah tu milik Allah..
Tetapi jika ianya berlaku kepada kita??
Apa yang mampu kita ungkapkan??

Sama 2 kita saksikan kes yang berlaku dalam masyarakat Melayu Islam Malaysia..







Ni start kes bagi semua cerita ni..Orang kaya,yang kuat menderma,terkenal,tapi mati mengejut,xda sapa baca yassin.Anak bini kawan semua buat tak tahu,semua gila harta.Orang alim juga yang diharapkan,bila nasihat orang alim tak mahu diterima,tapi bila dah mati semua baru nak merujuk kepada orang2 alim.



Yang ni lagi la teruk.Bila selalu sangat dengan lifestyle si nasara,sampai tatacara agama sendiri pun dah tak tahu..Anak cakap malay pun dah tak tahu.




Ni sesat punye Tok Imam..Bende camni leh lak main booking2 dulu..
Tapi nak wat camne.Pembalasan..Orang2 kaya camni tanah kubur mana penah pikir..
Orang ade tanah pun die rampas buat Projek..yang nak buat tanah wakaf diketepikan...
Untuk kawasan macam elit la..Yang budget lifstyle bandar..Aku UpTown,Aku hebat..kan??Ceh..cam haram..





Bagi aku vids ni betul la..Baca Quran tu boleh..Tapi kena tau gak perasaan orang lain.Tak salah kiranya nak menegur Pak Mat baca kuat2 masa tengah malam.Kalau aku dalam situasi tu,aku pun mintak Pak Mat slowkan bacaan.



Camni la agaknya style orang2 kaya tipu orang miskin.Roboh rumah orang sesuka hati,kemudian buat rumah kos rendah.Orang miskin xmampu beli tolak,then die buat bisnes.Ni
kire kawtim dengan kerajaan la buat kerja haram ni.Kalau x,mana boleh suke2 nak buat projek.Kroni2..Kes macam kat Selangor zaman Khir Toyo jadi MB..



Kes2 ni Ustaz Akhil Hayy pernah cerita.Mostly apa yang ada dalam cerita ni Ustaz Akhil Hayy
memang pernah cerita cuma pengarah bagi situasi lebih hidup dan menampilkan gaya hidup datuk2 dan datin yang ingat duit dan harta saja..




So amacam??Harap korang enjoy dengan cerita pertama yang aku tampilkan khas dalam blog aku ni..Kita ni pun kena beringat..Nauzubillah.Harap tak menerima nasib yang sama.Sebab tu kita tak payah la depan nak tunjuk baik sangat tayang kat sini sana nak menderma semua semata nak mengejar pangkat dan nama.Biar orang tak tahu apa yang kita buat,janji ikhlas.Jadi je diri sendiri.Orang nak cakap apa pun cakap je.Harap kita sendiri je la macam mana.InsyaAllah..

AlFatihah buat Arwah Yusni Jaafar dan doakan buat M Rajoli moga sihat walafiat..



1 comment:

akureformasi said...

Aku penah gak tengok citer ni kat Astro. Memang insaf dan pikir balik la ape yg kita dah buat kat duni ni....