Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Jul 23, 2011

JAKIM: ROKOK HARAM antara nilai & propaganda

Tiba-tiba seluruh Malaysia mencarut "Dun Talk Shit" lagak kepimpinan Ibrahim Ali yang sudah "dibuang" daripada UiTM.Semuanya gara-gara pihak JAKIM yang juga TIBA-TIBA mengharamkan rokok.Fatwa kebangsaan katanya.

 PUTRAJAYA 22 Julai – Masih ramai di kalangan umat Islam di negara ini mengambil mudah mengenai fatwa Merokok Adalah Haram, kata Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Othman Mustapha.
 
Justeru itu katanya, Jakim dan Kementerian Kesihatan hari ini bekerjasama mengadakan Seminar Pendidikan Fatwa Merokok Adalah Haram sebagai usaha untuk meningkatkan kesedaran.
 
"Ia juga sempena kehadiran Ramadan hujung bulan ini yang diharap dapat dijadikan permulaan bagi umat Islam mengubah tabiat menghisap rokok,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar itu di sini hari ini.
Walaupun pelbagai kempen kesedaran telah dilaksanakan, Othman berkata jumlah penghisap rokok terus meningkat.
 
Menurut Laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), pada tahun ini, lebih lima juta penduduk dunia akan mati akibat penyakit berkaitan merokok antaranya serangan jantung, strok dan kanser. – Bernama


Ulasan daripada BlogSerius

Berita sadis bagi penghisap rokok tegar sedunia. Filter rokok anda mungkin mempunyai zat babi didalamnya. Menurut Professor Universiti Kesihatan Awam Sydney,Simon Chapman - didalam kajian di Holland terdapat 185 kegunaan babi didalam industri. Salah satunya didalam industri tembakau. Hemoglobin babi dalam bentuk protein digunakan didalam filter rokok. Hemoglobin babi ini efektif dalam menyerap bahan toksik yang terdapat didalam asap rokok!

LOL

Setakat inihanya rokok yang dijual di Greece yang confirm menggunakan filter babi kerana menurut legislation tempatan semua kandungan rokok WAJIB diberitahu kepada orang awam. Di negara-negara lain isi kandungan pembuatan filter tidak wajib diberitahu. Maka ada kemungkinan hemoglobin babi digunakan dalam rokok yang dijual di Malaysia!

via NEWS.AU


Ulasan Aku:
Semua sedia maklum bahawa merokok itu 
  1. menjejaskan kesihatan diri
  2. menjejaskan kesihatan awam 
  3. menjejaskan alam sekitar
  4. menjejaskan duit poket 
Tetapi dengan  mempolemikkan isu ini seolah-olah ianya baru dalam masyarakat sangat tak wajar..Seolah-olah apa yang disebut oleh JAKIM itu adalah satu akta yang supreme dalam menentukan hala tuju AKIDAH umat Islam..Lebih teruk lagi bila mengaitkannya dengan lemak babi..Melayu ni banyak alergi dgn nama BABI..tapi bila arak??Semua duk pakat2 teguk juga..Ramai sangat melayu kaki arak..Minum kat tempat awam,tak percaya,tengoklah kat pusat-bandar...

Tak tahu apa masalahnya dengan umat Islam dalam negara malaysia yang kononnya sebagai negara Islam contoh,tetapi masyarakat Islamnya masih keliru & senang termakan dengan pelbagai polemik..Sebenarnya jika memahami nilai Islam,kita takkan mudah termakan dengan apa-apa propaganda & agenda pun..

Ya,aku bukan perokok..pernah merokok,tetapi tika ini sudah benci akan rokok..Sememangnya kita sedar & para perokok pun tahu semua yang negatif tentang rokok.Tiada langsung kebaikan,yang ada hanya suara-suara sumbang untuk menyedapkan diri sendiri dengan ayat "NAK TOLONG KERAJAAN,CUKAI ROKOK SUMBER UTAMA  NEGARA,kalau tak ada nanti MALAYSIA MUFLIS"

Aku tidak menyokong pun para perokok yang mencemuh tindakan baru JAKIM atas kapasiti perokok,tetapi aku mahu JAKIM bagi kefahaman kepada umat Islam..Dalam banyak isu,bukan yang terpilih & bersifat peribadi mementingkan diri & menjadi tunggangan pehak-pehak tertentu

Merokok itu membawa keburukan & apa2 yang membawa keburukan kepada nyawa &  masyarakat adalah HARAM dilakukan melainkan pada waktu darurat..Itu stand aku.Bukan hanya kepada rokok,sebaliknya kepada semua aktiviti.... Harap2 benda ni tak keluar semata-mata JAKIM nak raih semula populariti...Benda dah lama keluar tapi sekarang macam sengaja diumumkan semula..

#sentap Kerajaan pun dah tolong kempen kata HARAM,baik guna style haramkan BERSIH..Sesiapa yang mempunyai rokok,mahu membeli rokok,yang menjual rokok,masukkan mereka ni ke dalam penjara..MAMPUU????????kelasz kau!!! 

No comments: