Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Jan 19, 2011

Rosmah Mansor Tunisia bawa lari 1.5tan jongkang EMAS!!!

Leïla

Oleh: Najwan Halimi

Di Malaysia, kita kenal dengan Rosmah Mansor yang mengaku sebagai Wanita Pertama; di Tunisia, Wanita Pertama mereka adalah Leïla Ben Ali.

Hari ini, media melaporkan bahawa Leïla telah melarikan diri dari Tunisia dengan membawa bersama 1.5 tan jongkong emas bernilai £35juta.

Bagi yang maseh belum tahu, kerajaan Tunisia di bawah pimpinan Presiden Zine el Abidine baru saja ditumbangkan oleh kebangkitan rakyat pada 14 Januari yang lalu.

Leïla dikenali sebagai seorang wanita yang bercitarasa tinggi; meminati kereta mewah, pakaian berjenama dan suka membeli belah di Dubai.

Beliau dilahirkan pada 20 Julai 1957 dalam keluarga sederhana dan merupakan anak perempuan tunggal daripada 11 org adik beradik.

Leïla mendapat pendidikan formal setakat peringkat rendah dan seterusnya bekerja sebagai pendandan rambut. Beliau berkahwin dengan Zine el Abidine pada 1992 dan dikurniakan tiga orang anak.

Dua penulis Perancis ada menulis sebuah buku "La regente de Carthage" yang memperincikan salahlaku rasuah Leïla dalam pentadbiran Tunisia.

Leïla Ben Ali seperti mana Rosmah Mansor turut aktif dalam aktiviti yang dilihat berunsur 'amal' dan bersifat 'manusiawi'.

Jika Rosmah menjawat Pengerusi BAKTI, Leïla pula memegang jawatan selaku Presiden Organisasi Wanita Arab (AWO).

Leïla juga merupakan Pengerusi Basma iaitu organisasi kebajikan yang berperanan untuk membantu golongan kurang upaya mendapatkan pekerjaan.

Pada Julai 2010, beliau menubuhkan SAIDA dengan tujuan membantu dan menyokong pesakit-pesakit barah di Tunisia.

Dalam tempoh menjawat pelbagai posisi istimewa ini, Leïla kerap hadir menyampaikan ucapan dalam acara-acara rasmi kerajaan.

Selain mengiringi suami dalam lawatan rasmi ke luar negara, Leïla juga kerap mewakili suaminya serta berucap dengan membaca teks ucapan suami.

Sosok seperti Leïla Ben Ali kini sedang meningkat naik di Malaysia dan muncul dengan nama Rosmah Mansor. Minat, sikap dan perwatakan mereka hampir sama.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjVt8uYiHoGK0V1RaBnLrSU9dojgLh6JbbtaJQUpJFqLP5AgDxVjHUmkyEYRwaW9Dk_qJxmFlRgRExm85zd8nnLy0m16SFhd_Q9m68jx9TWy38jVYWaay_iKVUVgJ-8KlKyeAznl8foVWph/s1600/rosmahsingsong.jpg

Jika Leïla Ben Ali membawa lari 1.5 tan jongkong emas bernilai £35juta sejurus selepas digulingkan, apa pula agaknya yang bakal dicuri dan dilarikan oleh Rosmah Mansor seandainya ditakdirkan Barisan Nasional tumbang?

Rujukan lain: 

No comments: