Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Oct 5, 2010

Merokok :Nampak Cool atau BODOH???

Kecoh apabila baru-baru ni harga rokok dinaikkan (berkuatkuasa 1 Oct 2010)..Syarikat rokok juga kecewa dengan kenaikan 16% duti eksais tersebut.Portal MalaysiaKini melaporkan British American Tobacco (BAT) [pengeluar rokok Dunhill] menyebut kenaikan 3 sen sebatang atau sebanyak 16 peratus itu merupakan sesuatu yang tinggi dan mengejutkan.Pengarah Urusan BAT Malaysia William Toh berkata, pihaknya kecewa kerana peningkatan eksais itu menyebabkan penyeludupan rokok yang sudah sedia ada akan bermaharajalela dalam pasaran.

"Lebih besar perbezaan harga antara rokok sah dan seludup, lebih besarlah minat terhadap rokok seludup," katanya sambil mendakwa telah menegaskan perkara itu banyak kali sebelum ini.

http://www.malaysiakini.com/news/144440

Apa pandangan kalian tentang aktiviti merokok??Adakah kalian punya teman,kekasih atau keluarga yang merokok???Rokok Dunhill 20 sekotak dah harga RM10..Bagi perokok tegar yang memang tak mahu dengar nasihat langsung untuk berhenti merokok,adakah kita merasa selamat duduk dan tinggal bersama mereka???Fikir..Ianya satu perkara yang membazirkan..terlalu membazir..Tak tahu apa faedahnya kepada diri & masyarakat..

Banyak perkara yang melalaikan dan buat manusia alpa dan sering membazir,tetapi tentang rokok ini jauh lagi teruk dari dadah bagi aku..Orang yang HISAP dadah depan orang ramai pun takkan binasakan orang yang dekat dengannya,kecuali bila emosi penagih DADAH tegar ini tergangu dan memberontak nakkan WANG untuk secebis NAJIS dadah,tetapi bagi perokok pula???

Asap rokok itu sudahlah berbau lebih dahsyat daripada najis-najis dan sampah sarap,boleh pula mereka buat tak tahu merokok depan kita yang memang bencikan bau rokok..Boleh mendatangkan binasa kepada kita yang ada disekeliling 'perokok-perokok' tegar ini..

Tapi sekarang harga rokok dah makin mahal..bagi mereka yang merokok,sehari tak jumpa rokok boleh jadi gila tak keruan,lagi2 bagi mereka yang tegar..Kalau harga rokok makin meningkat naik,tak mustahil satu hari nanti para perokok ini akan beremosi seperti PENAGIH DADAH..sanggup merompak,mencuri,meragut dan membunuh demi mendapatkan "sesuap" rokok!!

Cuba pula kalian singgah di 2 portal ini


Budaya merokok ini dah semakin membarah dalam masyarakat,hari ini mungkin ditempat lain,tak mustahil nanti akan berleluasa hingga ke negara kita dan akhirnya dalm keluarga kita sendiri..

Last sekali,fikirlah soalan ini

Antara terkentut di khalayak ramai & merokok di khalayak ramai,yang mana lebih HINA dan menjengkelkan???Khalayak ramai atau tempat public bukan bererti tempat awam,tetapi tempat dimana wujud orang lain selain daripada kalian yang merokok,jika ada teman yang tak merokok,diruang tamu rumah adalah tempat awam,ditandas & didapur juga tempat awam..merokok sahaja ditempat kalian & kawan2 perokok kalian melakukan aktiviti itu..Ubah mentaliti kita,jangan sampai kita terlalu menyusahkan dan membebankan masyarakat dek kerana kepentingan diri yang terlalu JAHAT...Alam juga tercemar


p/s:No wonderlah Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat menggelar semua perokok seperti LEMBU..


HOTMALAY:Budak Sekolah Bertudung HISAP ROKOK di TEMPAT AWAM



Hari ini semasa menjamu selera di salah sebuah kedai makan di lokasi yang dirahsiakan, penulis terjumpa seorang pelajar perempuan bertudung yang sedang menelaah sesuatu, mungkin sedang menyiapkan kerja sekolah. Penulis agak terperanjat apabila melihat sesuatu yang berasap di celah jarinya. Dalam hati berbisik, "Takkanlah budak ni isap rokok kot?". Namun apabila diperhatikan, memang sah dia hisap rokok dengan bersahaja di khalayak ramai. Perlahan-lahan kamera dikeluarkan untuk mengambil beberapa keping gambar dan inilah hasilnya huhu...



Susah juga nak ambik gambar awek ni, penulis takut dia terperasan gambarnya sedang diambil, jadi penulis terpaksa berpura-pura dan mencari helah. Di dalam hati risau juga kang tak pasal-pasal dia mengamuk hahaha. Apapun hasil susah payah mengambil gambar, akhirnya penulis berjaya mendapatkan shot terbaik iaitu gambar di saat dia sedang menyedut asap rokok sehingga menampakkan lekuk pada pipinya he he he. Barulah terbukti rokok tu memang dia hisap, bukan sekadar pegang je wakaka...

No comments: