Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Dec 1, 2009

Doa Tuan Guru vol1...

Aku agak merasa sangsi bila mana doa seorang insan yang teraniaya dijadikan isu utama beberapa hari..hal ini akan dibiarkan selama seminggu..Aku percaya,dah itu pattern media pengampu negara kita,sebab tu kita dapat lihat anak2 mudanya macam mana..Kawannya lelaki tapi "gian" dgn laki (diketahui oleh die sendiri) tapi siap boleh biarkan lagi..Tak ada rasa tanggungjawab langsung..Seolah2 fenomena biasa dan cool bagi anak muda..Yang dibisingkannya pasal hal orang yang dituduh sebagai gay tanpa bukti yang sahih..

Berkenaan isu ini,sekali lagi aku nak bagitau dan aku selalu ulang dalam facebook..Nik Aziz hanya seorang ulama pada akhir zaman..Ada berapa kerat sahaja insan spt beliau di Malaysia je yang wujud sekarang ni..Beliau bukan Nabi Allah..Apatah lagi nak compare dengan nabi Muhammad sebagai nabi ULUL AZMI..(kalau tak tau,check la ape tu nabi ulul azmi,buka leka bergosip sini sana seolah2 cool je,bab agama kena amek tau gak beb).

Soalan aku apakah Islam melarang keras jika seorang yang teraniaya mendoakan musibah menimpa seseorang yang zalim??Diingatkan bahawa ini bukan kali pertama Kelantan diperlakukan sedemikian rupa..Sila ketuk kepala bertubi2 untuk menyedarkan diri bahawa ,Kelantan selama ini dicaci maki dan digambarkan sebagai sebuah negeri termiskin oleh semua media pengampu(walaupun hakikat kelantan tidak tersenarai sebagai top 5 negeri termiskin malaysia).

Saban hari kelantan diburukkan konon dibawah pimpinan PAS,kerajaan kelantan menindas rakyat..Dikatakan bina masjid pun sikit dan kemudian dihebahkan seminggu kat media pengampu (TV3,RTM,UTUSAN,BHarian)selama seminggu..

Iyelah..dah Tok Guru sendiri cakap PAS tak pernah bina masjid..Tapi dengan bijak(senyap dulu bagi dorg syok jadikan isu) TOK Guru terus kata bukan PAS yang bina,tapi KERAJAAN KELANTAN..Sebab tu tak ada langsung signboard SATU LAGI PROJEK KERAJAAN PAS..Kan UMNO selalu buat kat mana2 "SATU LAGI PROJEK KERAJAAN BN"..Ish3..xmalu sungguh nah...

Tapi Kelantan mampu juga membangun dengan baik bawah kerajaan negeri walaupun peruntukan disekat oleh seorang PM yang amat disanjung negara walhal dia bermuka2 sebagai adil dan saksama..Ikuti pengakuan Dato Mustapha dibawah..

“Saya nak mengakui hari ini satu masa dahulu, puak-puak kita ni adalah sedikit sebanyak situ sekat sana sekat. Itu hakikat. Saya mengaku wat salah, kita royak salah, ada sedikit sebanyak…saya mengaku, saya mengaku"

Demikian pengakuan Dato’ Mustapha Mohamed di dalam Sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan yang menjelaskan kepada umum bahawa Kerajaan Pusat memang telah melakukan sekatan pembangunan untuk negeri Kelantan.

Tonton klip video berikut:



Peruntukan berjuta untuk kerajaan negeri tak sampai bertahun beb..Disekat atas arahan UMNO/BN..Walaupun selama ni mereka melaungkan sesama melayu,sesama agama perlu bantu membantu..Ini yang WAJIB diserahkan mengikut hasil pendapatan/cukai negara pun disekatnya,apatah lagi nak ungkit isu doa orang teraniaya??Sapa ajar Islam larang orang teraniaya doakan musibah keatas orang yang menzaliminya??Abis tu mana datangnya amaran ajaran Islam terhadap Allah akan memakbulkan doa orang2 yang teraniaya??Walau lambat macam mana pun sebab semua maklum bertambah kuat iman seseorang,bertambah tinggi ujian yang Allah berikan.Doa tanpa henti..

Ini(sekatan kewangan/pembangunan) antara bukti kezaliman UMNO/BN yang menyebabkan Tuan Guru Nik Aziz sudah tidak tahan dengan kerenah mereka..Apatah lagi bila isu memfitnah anak menantunya yang sememangnya layak dan telah dipersetujui bersama sehingga mendatangkan imej yang buruk keatas keluarganya...Tuan Guru hendak ke Mekah mengerjakan ibadat juga dikatakan seleweng dan disiasat SPRM..Sehingga terpaksa membatalkan niat murni tu.

Soalan aku lagi Adakah Pakatan Rakyat tidak boleh beramal langsung??Tan Sri Khalid Ibrahim(atas nama kerajaan Selangor)derma beberapa puluh ekor lembu disiasat SPRM,hampir sebulan kecoh isu ni sampai kena Sultan Selangor keluar TITAH baru SPRM dan GERAK nak senyap..Tetapi baru2 ini Najib atas nama persendirian beri beratus2 ekor lembu tak kena siasat langsung pulak???Kemudian sibuk dimedia Muhyiddin Yassin,Zahid Hamidi,Shahrizat dan seangkatan (hanya UMNO sahaja pulak tu) berkata PAS ini sebagai memperguna agama,memperalatkan agama dan tidak mengamalkan ajaran Islam yang sebenar..

Atas amalan yang mana??puak mereka ni mahkamah syariah nak sebat Kartika yang mengaku minum arak pun mereka larang sebab katanya tak perlu walhal ada dalam hudud supaya memukul peminum arak..beriya2 suruh buat rayuan lagi..Atas alasan apa??Sebat itu ZALIM??Walaupun bukan hudud yang dilaksanakan,kalau betul tu alasan tak payah sebat sebab bukan HUDUD,laksanakan HUDUD bagi mereka yang minum arak..Jangan tinggal semua kalau dah susah sangat...Buat mana yang boleh dan mampu dulu..

Apa pun,aku nak semua bukak mata..BUKA MATA luas2..Siapa yang lebih benar dan dekat dengan ajaran Islam sebenar..UMNO/PAS???Perasan tak bila ada penyokong PAS di dalam mana2 social webnet tidak menutup aurat dengan sebetulnya akan kecoh dijaja kesini kesana walhal jika penyokong UMNO itu gambar seksi terlampau pun akan dipandang biasa oleh kita semua..Bukan nak kata penyokong je,pemimpin UMNO yang memakai pakaian yang tidak mencirikan Islam pun dibiarkan,sudahlah tidak bertudung dengan rambut dye penuh lagi,gincu merah menyala membakar,eye shadow dah macam opera cina semuanya dihalalkan dan dilihat seperti biasa..kenapa ya??

Lantas itu pula akan dijadikan isu besar dan berkata PAS tidak pandai mendidik penyokong ke jalan yang lurus..Teringat baru2 ni drama Tetamu Allah TV2 29 Nov 2009 jam 10pm..Si suami mengherdik isterinya membaca Quran,merampas lalu menghempas kitab tersebut ke lantai.Si Isteri naik angin dan menjerit kepada suami.Suami itu pula mula berkata sesuatu tentang agama "Oh,inikah yang Islam ajar?,Tak hormat suami,kurang ajar terhadap suami".Walhal si suami kerjanya main betina lain dan kaki arak..Tak pernah nak titik beratkan hal Islam sebagai panduan hidup..Guna point Islam tak ajar tindakan macam tu..Jika memang selayaknya dia diperlakukan sebegitu..

Hal ini selalu terjadi dalam masyarakat kita..Seorang islam ditindas oleh seorang Islam lain dan dia bangkit melawan dengan kasar setelah tidak tahan..Semuanya Islam..Seorang dizalimi seorang menzalimi..Semua sama..Perlakuan ZALIM tidak hanya tertumpu kepada orang bukan Islam..Anda nilai sendiri..Sabar ada batasnya..

Ini hanya muqaddimah...

2 comments:

Mr K said...

Mukadimah kau berterabur. Aku x brapa tahu citer asal sbnrnya ni. Tapi aku dgr Nik Aziz doa kan benda buruk kat najib. And slps jadi isu, Nik Aziz still mempertahankan apa yang dia dah ckp tu (pasal doa)

So dalam keadaan ni, andai betul la apa yang dikatakan oleh media, adakah kau akan mengaku yang Nik Aziz akhirnya dah fanatik sgt kat politik sampai main cakap?

Tapi andai kata ni semua hanya mainan media, lupakan je la.

Oh ya. Apa2 yang buruk pasal pembangkang, semua mainan media. =)

CheguFadh said...

dah pasai ko xpnh tau hal2 ni sume..bende xde dlm media..aku btau la ape yg UMNGOK buat selama ni..mane ko tau bende2 ni..die pandai seleweng je...seleweng guna media..kalau berani kenapa tak minta kenyataan kedua belah pihak??maklum balas yang sama macam dalam melodi??melodi la media paling telus aku rase..sbb kwn aku dh btau kat bernama TV pn ade arahan dikeluarkan..AWANI??ade gak sikit2..tp die nk nampak mcm neutral,klu prsn nape hal2 dlm Msiakini xsemua ade dlm AWANI/bernama??mmber aku wrtwan bernama..name die HA****R...



Baca dah yg siri 2??

point kat siri 1

1)Nik Aziz hanya ulama biasa..xtertanding dgn kesabaran Rasulullah..Nabi lain pn boleh naik angin bila org lain zalim..ko kena paham ape maksud ZALIM..jgn bfikiran KOLOT sgt pulak smp xtau ape tu ZALIM..

2)kelantan dah terlalu ditindas sejak sekian lama..skg ni bru nk kecoh pulak bile org dh kena tindas,teraniaya mendoakan??huhu..ape brg beb??xkan takut DOA??korgkan ade polis,ade FRU,ade SPRm,ade SPR..segala benda kat dunia korg boleh monopoli,boleh seleweng..ade C4 boleh je nk letupkan sspe..