Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Jul 7, 2009

‘Harapan’ tukar jadi "Mimpi Ngeri"

Jabatan Kebajikan Masyarakat yang bertanggungjawab untuk menjadi harapan kepada warga tua yang kurang upaya dan nyanyok telah mengambil jalan mudah untuk melaksanakan tugas mereka.

Dengan peruntukkan yang besar malah modal kempen para pemimpin setiap kali memberi hujah bahawa Kerajaan perhatin terhadap miskin tegar , orang kurang upaya dan warga tua.

Tapi semuanya cakap longkang sahaja , dibawah adalah salah satu situasi sebenar disebalik nama kebajikan haram jadah.

Gambar ini diambil di salah satu rumah kebajikan dalam banyak2 yang diwujudkan di negara kita. Warga tua dalam kandang tanpa sebenang urat dengan alasan mereka ini ganas.




Isu ini didedahkan oleh seorang NGO yang datang melawat pada setiap hari Ahad. Beliau sudah tidak tahan dengan situasi yang berterusan ini.

Peruntukkan demi peruntukkan disalurkan tetapi tiada apa2 dilakukan untuk membantu warga tua ini. Apa yang mereka buat ialah kendali Rumah ini macam kandang binatang.

Dibawah ialah fungsi sebenar Rumah Kebajikan yang dinamakan "TAMAN SINAR HARAPAN"



Seluruh bangunan yang menempat warga lelaki adalah dalam keadaan jijik dan berbau busuk. Apa petugas JKM buat kita tak tahu. Situasi sebegini menimbulkan ketidakselesaan hingga mereka berontak.



1. Bagi yang ganas ( Alasan JKM ) dibiarkan bogel dan dirantai.
2. Tidak memberi tilam atau selimut dan dibiarkan dalam kesejukkan
3. Bagi yang tidak ganas dibiarkan bogel dan menempatkan 20-30
orang dalam satu dewan hingga ada yang pecah kepala kerana stress
4. Tidak memberi makanan yang berzat hingga hampir semua warga
tua kurus kering.
5. Tidak membersihkan dan mengurus dengan betul dan ikut waktu.


Dari segi makan , petugas2 akan membawa dan memberi kepada yang hendak makan ( Datang ambil ) sahaja dan yang tidak memberi respon dibiarkan. Ada juga kes petugas buang makanan yang dibawa oleh NGO dengan alasan warga2 tua ini akan membuat kecoh.

Adakah ini salah satu cara nak songlap duit rakyat dengan pergunakan warga tua sebagai modal ???

Apakah jaminan untuk mangsa2 bakal menjadi penghuni ? Mungkin kita boleh jadi salah seorang penghuni kalau anak kita pilih.

Kalau nak kata Kem Guantanamo paling jijik...saya rasa ini lagi jijik !!!

1 comment:

Mr K said...

Guantanamo bay untuk pesalah. tapi ni bukan pesalah. mmg x patut.