Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Feb 13, 2009

Student Power..Kuasa Mahasiswa..

Salam Perjuangan..Salam Reformasi..Salam Revolusi..

Semalam sejurus tamat class Psycology aku mendapat satu panggilan telefon..
Nombor yang tak dikenali.."Siapa agaknya ye??"bentakku dalam hati.

Kebiasaannya memang aku tak layan nombor yang tak dikenali,aku biarkan seketika
handphone berdering,selepas 20saat kujawab..

"Assalammualaikum",seorang lelaki agak berumur memulakan bicara..

"Walaikummussalam"jawabku.

"Ni Fadhlullah ye??"

"Ye saya..Kenapa Encik,ada apa2 yang saya boleh bantu??"

"Nak,ni pakcik ni..Pak Cik Tawil,ayah Muhammad Devotees"Pakcik itu memperkenalkan diri.

"Owh,pakcik..Maafkan saya,lambat jawab,baru sampai rumah,tadi ada class..Ni betul2 baru nak masuk rumah ni pakcik"balas ku..

Perbualan itu berterusan bertanya khabar masing2 seperti biasa..Aku kemudiannya meminta maaf kepada pakcik Tawil kerana gagal menghubungi beliau semasa cuti MidTerm(raya Cina)yang lepas disebabkan terlibat dengan Aktiviti Kembara Seri Perpatih di Kg Penaga dimana kampung tersebut tak mempunyai coverage.

Aku dapat tahu pun sebab Abah menelefon dan memaklumkan Pakcik Tawil nak jumpa aku kat UPSI sebab dia ada program dengan pensyarah2 dan mahasiswa,tetapi disebabkan cuti tak ramai mahasiswa yang hadir,sebab tu la PakCik Tawil nak minta aku jemput kawan2 lain datang program yang dikendalikan oleh beliau.

Tetapi kali ini Pak Cik Tawil sekali lagi meminta aku menyebarkan maklumat mengenai satu aktiviti yang bakal dikendalikan oleh beliau pada minggu ini..Butirannya adalah seperti yang berikut.

Hari: Sabtu (14Feb 2009)
Masa: 10 pagi -Zohor

Tempat: Masjid As-Syakirin KLCC

Modus Operandi: Cara-Cara Berdakwah kepada Kristian untuk memeluk Islam

Sasaran: Pelajar IPT seluruh Malaysia




Tuan Haji Tawil berpengalaman luas mengislamkan ramai penduduk krstian di Sabah termasuk Nazrey Johari (bekas anggota Nasyid Raihan).InsyaAllah sama-sama kita cuba berusaha untuk mengisi sedikit masa untuk aktiviti yang bermanfaat jika berkesempatan.




Mahasiswa harapan bangsa dan agama juga merupakan tulang belakang sebuah negara.
Mahasiswa dilihat amat berkuasa untuk mencorak masa depan sesebuah negara,lantas ketakutan sang pemerintah kepada suara mahasiswa amat jelas di seluruh dunia.


Oleh itu sekali lagi saya menyeru mahasiswa mahasiswi terutamanya yang berdekatan dengan Lembah Klang dialu-alukan untuk turut serta menimba pengalaman yang mahu dikongsi bersama oleh penceramah kita yakni Tuan Haji Tawil..

Tolong Sebarkan..

Sekian..Wallahualam..

No comments: