Sesungguhnya sebuah pemikiran itu akan berhasil diwujudkan manakala kuat rasa keyakinan kepadanya, ikhlas dalam berjuang dijalannya, semangat dalam mereali-sasikannya, dan kesiapan untuk beramal serta berkorban dalam mewujudkannya.
Keempat rukun ini, yakni iman, ikhlas, semangat dan amal merupakan karakter yang melekat pada pemuda. Kerana sesungguhnya dasar keimanan itu adalah nurani yang menyala, dasar keikhlasan adalah hati yang bertakwa, dasar semangat adalah perasaan yang menggelora dan dasar amal adalah kemauan yang kuat. Hal itu semua tidak terdapat kecuali pada diri para pemuda

(Hasan Al-Banna)

Feb 6, 2009

Kekecewaan di Perak..

1)Aku amat kecewa dengan keputusan Tuanku Sultan yang sangat terkenal dengan pendidikan yang tinggi dalam bidang perundangan.Rampasan kuasa ini hanya boleh dibuat dalam Sidang DUN,kenapa ianya boleh berlaku hanya dikaca wayang media propaganda??Seperti dahulu,Anwar minta Pak Lah buat Sidang Parlimen UNDI tak Percaya,bagaimana Pak Lah menolak dan semuanya tertangguh.Itulah langkah yang menghormati prinsip perlembagaan.

2)28 BN dan 28 Pakatan Rakyat.Adakah ianya boleh dikira sebagai majoriti mudah dan Ir Nizar
tidak mendapat kepercayaan daripada DUN Perak??

3)Peringatan kepada mereka yang mengatakan 3 orang yang menjadi ahli BEBAS menyokong BN dan buat undi tak percaya kepada Ir Nizar..Kerusi mereka telah hilang sebaik sahaja mereka keluar daripada parti masing2 melalui Surat AKUJANJI yang telah ditandatangani sebelum PilihanRaya Umum..

4)Speaker DUN yang berhak ke atas mereka dan kerusi mereka diisytiharkan kosong,maka Perak perlu mengadakan Plihanraya semula dengan perkenan Tuanku Sultan.Sebab itu Rakyat negeri Perak memohon Tuanku Sultan mempertimbangkan sebaiknya supaya situasi ini dapat dijernihkan.Tuanku Sultan tak mengetahui perihal 2ADUN PKR yang sentiasa membawa masalah kepada Kerajaan Negeri sebelum ni.Mereka sudah tidak ada kuasa sebagai ADUN,bagaimana mereka terlibat dalam UNDI xpercaya tanpa melalui sidang DUN??

5)Taktik Anwar yang dikecam hebat BN dan UMNO atas nama prinsp Demokrasi yang segar sehingga berlaku insiden kejar mengejar ke luar negara dan tuduhan meliwat digunakan pula oleh UMNO/BN..InsyaAllah ada hikmah daripada perbuatan UMNO ini..

6)Pakatan Rakyat tak harus mengutuk kerajaan yang dibentuk oleh UMNO melalui Undian tak percaya,tetapi perlu mengutuk ianya tak berlaku secara sah dalam sidang DUN Perak dimana 3orang ahli BEBAS sudah dibatalkan sebagai ADUN dan perlu menunggu keputusan Mahkamah.

7)Perihal ekonomi negara juga sangat meruncing dan dinafikan Najib Razak beberapa bulan yang lepas.Ekoran larinya pelabur dari Malaysia,harga minyak yang kekal pada rm1.80 walaupun minyak global tidak naik2 sekitar bawah USD42..Perihal harga barangan runcit yang bakal dinaikkan,kehabisan subsidi beras dan juga pemberhentian serta merta berpuluh ribu pekerja kilang membuktikan apa yang dikatakan Najib Razak adalah dusta semata2.

8)Diharap Tuanku Sultan dapat membuat keputusan dengan bijak berdasarkan kepada prinsip demokrasi negara dan perlembagaan yang telah ditetapkan.tetapi kalau ianya tak diikuti juga,aku rase satu perubahan lebih besar akan berlaku di seluruh negara tak lama lagi kerana Prinsip tukar kerajaan dengan melompat2 parti telah dibuktikan diterima oleh UMNO/BN..

Siapa yang tahukan??Sultan pun nasihatkan Ir Nizar semalam dan suruh Ir Nizar berdoa,baca quran semua dan beginda pun cakap kat Ir Nizar "Sesungguhnya Allah sentiasa bersama orang2 yang Sabar"

Wallahualam..

-CheguFadh-

No comments: